جزیره لاوان

نام جزیره:  جزیره لاوان

 

 

موقعیت جغرافیایی

این جزیره در موقعیت جغرافیایی N264809 E532001 قرار دارد. این جزیره از شمال شرقی به بندر مقام، از شرق به جزیرۀ شتور و از جنوب به حوزه‌های نفتی رسالت، رشادت و سلمان محدود می‌شود. وسعت این جزیره 76کیلومتر مربع است و پس از قشم و کیش بزرگ‌ترین جزیرۀایران در آب‌های خلیج فارس است. فاصلۀ این جزیره تا بندر لنگه 91 و تا بندر عباس حدود 198 مایل دریایی است. جزیرۀ لاوان دورترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان است. آب و هوای آن گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان به حدود 50 درجۀسانتی گراد می‌رسد، و رطوبت هوای آن نیز بسیار زیاد است .
ذخایر نفتی آب‌های نزدیک جزیرۀ لاوان بسیار قابل توجه است. در حال حاضر صنایع جزیره منحصر به تأسیسات نفتی است که با نام ((مجتمع پالایشی لاوان)) فعالیت دارد. یکی از شگفتی‌های این جزیره وجود کندوهای عسل در کنار تأسیسات نفتی و مخازن آن‌ها است که عسل آن‌ها به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می دهد،اما طعم آن مشابه عسل‌های معمولی است .
اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید می‌پردازند و تنها کالای صادراتی جزیره، مروارید آن سات. این جزیره یک بندر‌گاه مناسب برای صدور فر‌آورده‌های نفتی و یک اسکلۀفلزی جهت حمل و نقل دریایی دارد .

 

جزیره لاوان مرکز عملیاتى تولید از 3 میدان نفتى سلمان،  رسالت و رشادت وبلال است که داراى تأسیسات زیربنایى بهره بردارى،   مخازن ذخیره و اسکله صادراتى،   تأسیسات جانبى و تعمیراتى،   انبارها،   تأسیسات مسکونى و اجتماعى و فرودگاه مخصوص براى پشتیبانى مى باشد.  در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.  نقل و انتقال کارکنان لاوان از طریق هواپیما به شهرهاى تهران – اصفهان – اهواز و شیراز صورت مى پذیرد.  کارکنانى که محل کار آنها سکوها مى باشد بوسیله هلیکوپتر و در صورت مصاعد نبودن شرایط جوى براى پرواز هلیکوپتر با کشتى به سکوها انتقال داده مى شوند.

 

جمعیت آن در حدود ۲۵۰۰ نفر است که بیشتر آنان از نژاد عرب  هستند و از اهل تسنن  از شاخه شافعی  و از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند. و به زبان عربی و فارسی تکلم می‌کنند. و35درصدازجمعیت این منطقه شیعه نشین هستند. کلیه امکانات رفاهى شامل برق،   تلفن،  امواج تلویزیونى و آب شرب توسط شرکت فلات قاره و پالایشگاه مستقر در جزیره به آنها ارائه مى گردد. اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید فعالیت دارند، ولی شغل اساسی مردم جزیره ماهی گیری است.ولی در سال‌های اخیر گرایش مردم روستا به کار کردن در شرکت نفت رواج یافته است. دارای مسجد، حسینیه، برق، آب لوله کشی، آب انبار (برکه)، دبستان و راهنمایی و دبیرستان می باشد.

 

درجه حرارت در تابستان بین 37 تا 45 درجه و در زمستان 25 تا 10 درجه سانتیگراد است . میزان رطوبت نسبی در تابستان 80 تا 100 درصد و زمستان 10 تا 30 درصد و میزان متوسط بارندگی در سال حدود 50 میلیمتر می باشد .

 

پوشش گیاهی جزیره درحدود 45 درصد است،محصول جزیره بیشترغلات وخرما می باشد که بیشتربا آب چاه آبیاری می شود.مسئولان صنعت نفت جزیره با آب شیرین در جزیره لاوان مبادرت به کشت صیفی جات نموده اند وسبزی مورد نیاز خود را تولید می نمایند…
بطورکلی خاک جزیره لاوان برای کشاورزی مناسب است ولی بعلت کمبود آب شیرین کشاورزی درجزیره محدود است.

.

 

برای مشاهده نقشه هوایی منطقه کلیک کنید.

۴ نظرات
  1. مرتضی می‌گوید

    ضمن تشکر از زحمات شما. اینجانب به دلیل موقعیت شغلی پدرم از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۷ در این جزیره زندگی میکردیم. خاطرات بچگی من با دیدن عکس های شما زنده شد. در آن دوران به لیل جنگ تحمیلی جزیره بیشتر هدف موشک های هواپیما های عراقی قرار می گرفت. یک پارک خیلی کوچک داشت که اکنون ساختمان بخشداری در آنجا ساخته شده . این جزیره دارای درختان کنار بود. کنار میوه ی مخصوص منطقه ی جنوب است. در پایان از مطالب ارزنده ی شما سپاسگزارم.

  2. ایرانی می‌گوید

    خیلی مطالب جالبی بود و از شما ممنونم به خاطر این گفته های کوتاه و مفید.

  3. پدیده می‌گوید

    از اینکه نسبت به این جزیره شناخت پیداکردم وعکسهای طبیعت زیباش رو دیدم خوشحالم و به ایران و ایرانی افتخار میکنم.

  4. محب می‌گوید

    اطلاعات خیلی مفید بود مرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.