جزیره نخیلو

نام جزیره:  جزیره نخیلو

 

 

موقعیت جغرافیایی

این جزیره در موقعیت جغرافیایی N275215 E512644 قرار دارد. این جزیره خالی از سکنه در حدود ناحیه بردخون در سواحل جنوبی استان بوشهر و در فاصله کمی نسبت به جزیره ام الکرم قرار گرفته است. جزیره نخیلو در حال حاضر بیش از هر چیز محل زیست لاک پشتان خلیج فارس است و از این نظر اهمیت زیست محیطی قابل توجهی دارد. مساحت این جزیره حدود ۶۰ هکتار می باشد. منشاء آن صدفی – مرجانی و تقریبا بیضی شکل است. ارتفاع آن از سطح دریا یک و نیم متر است. از گیاهان شور پسند پوشیده شده است. در این جزیره پرستوهای دریایی و چکاوک کاکلی و …. بسر می برند. جزیره نخیلو در محدوده شهرستان دیر واقع شده و یکی از نادرترین جزایر جهان و بی‌نظیرترین جزیره خاورمیانه در زمینه زادآوری پرندگان مهاجری دریایی است.

 

این جزیره، تحت حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار دارد و به دلیل پوشش مناسب گیاهی، بستر ماسه‌های صدفی و خالی از سکنه بودن، محل ایده‌آلی برای تخم‌گذاری پرندگان تابستان گذر است.
پرندگانی همچون پرستوی دریایی پشت تیره، پرستوهای کاکلی بزرگ و کوچک و نوعی خرچنگ‌خوار که با جمعیتی بیش از 50 هزار قطعه در سراسر جزیره کوچک نخیلو پراکنده هستند، منظره زیبایی از پرواز پرندگان در آسمان ایجاد می‌کنند.

در قسمت دیگری از جزیره نخیلو، تجمع کوچکی از جنگل‌های حرا در حاشیه جزر و مدی خور مل کنزه وجود دارد که منحصر به فردترین اکوسیستم‌های دریایی را به وجود آورده است.

این درخت زیبا در آب دریا قادر به ادامه حیات است و همیشه سرسبز است و بستر آن محل مناسبی برای تخم‌گذاری ماهیان و نرم‌تنان دریایی است.

مردم شهرستان‌های دیر و کنگان باید با حفاظت از این جزیره به صنعت گردشگری شهرستان کمک کنند و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید با آوردن امکانات و تسهیلات لازم به رونق گردشگری این منطقه کمک کند.

منطقه حفاظت شده مند علاوه بر جزیره نخیلو از مناطق زیبای دیگری نیز برخوردار است که آشنایی مردم با این مناطق به رونق فرهنگ گردشگری، کمک شایانی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.