حشره‌ خور کوتوله

نام علمی : Suncus etruscus

نام انگلیسی: Pygmy White-toothed Shrew     

نام فارسی: حشره‌ خور کوتوله

 

 

پراکندگی

مشخصات: یکی از کوچک‌ترین پستانداران شناخته شده روی زمین است، گوش‌ها نسبتاً بزرگ و از موهای سر بلندتر است. رنگ دندان‌ها کاملاً سفید است و دارای چهار دندان «یک دندانه» در هر طرف فک بالاست که چهارمی بسیار کوچک و مشاهده آن مشکل است. دم نسبتاً بلند است و ته کلفتی دارد. موها بسیار کوتاه در قسمت پشت قهوه‌ای متمایل به خاکستری و در زیر بدن قدری روشن‌ترند.

 

اندازه‌ها: طول سر و تنه 35 تا 48 میلی‌متر، دم 25 تا 30 میلی‌متر، پا 7 تا 8 میلی‌متر، وزن 5/1 تا 5/2 گرم.

 

زیستگاه: علفزارها، اراضی کشاورزش و باغ‌ها.

 

پراکندگی: تاکنون از مناطق دشت مغان، منطقه تجن در مرز ترکمنستان با ایران و گرگان گزارش شده است. به تازگی نیز چند نمونه از این حشره‌خور در جزیره قشم توسط بیژن فرهنگ دره‌شوری جمع‌آوری و شناسائی شده است.

پراکنش جهانی: اروپا، آسیا، شمال آفریقا.

 

عادات: شبگرد است. به صورت انفرادی زندگی می‌کند. در سوراخ سایر حیوانات کوچک لانه می‌سازد و آن را با علف‌های خشک می‌پوشاند.

 

غذا: از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند، روزانه بیشتر از وزن خود غذا می‌خورد، بنابراین اغلب اوقات در حال غذا خوردن مشاهده می‌شود.

 

تولید مثل: در اوایل بهار جفت‌گیری می‌کند و پس از 20 روز معمولاً تعداد چهار بچه کور و بی‌مو می‌زاید. تعداد زایمان در سال احتمالاً دو بار و طول عمر یک سال و نیم است.

۴ نظرات
  1. بنیامین می‌گوید

    سلام
    من در اصفهان هم این حیوان را دیده ام و عکس آن را هم دارم.

  2. محمد عیدیان می‌گوید

    سلام دوستان خونه ما اطراف شهرستان تربت حیدریه هست امروز ۲۲/۷/۱۳۹۸ یه دونه از این حشره خوار کوتوله رو گرفتم توی حیاط خونه احتمالا ببرمش بیابون ولش کنم

  3. محمد می‌گوید

    چند روز پیش اطراف شهر قم دو تا از اینا تو استخر ماهی ما افتاده بود که یکیش مرده بود و یکی دیگش تا چند روز زنده موند، عکسها و البته فیلمشم دارم

  4. حسین می‌گوید

    با سلام
    حدود یک ماه قبل این حشره خور را در منطقه لواسانات و در ارتفاه ۳۰۰۰متری دیدم.فیلمشم گرفتم و موجود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.