دریاچه سد آویدر، سیسنگان

نام انگلیسی:  Avidar dam    

نام فارسی :   دریاچه سد آویدر

 

 

موقعیت جغرافیایی

سد خاکی آویدر  در موقعیت جغرافیایی N363310 E514855 در استان مازندران واقع است. سد خاکی آویدر در فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران قرار دارد. این سد و دریاچه پشت آن دریاچه در فاصله‌ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده‌است. سد خاکی آویدر در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه‌است و دریاچه پشت سد نیز جهت تامین آب مورد نیاز زمینهای زراعتی منطقه ایجاد شده‌است.

 

این دریاچه ۱۲۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. روش دسترسی به این سد و مجتمع تفریحی، جاده‌ای به طول تقریبی ۵ کیلومتر است که از جاده اصلی (نوشهر به نور) منشعب می‌شود. روستاهای نزدیک به این مکان تفریحی عبارتند از تاج الدین کلا، ملا کلا و صلاح الدین کلا؛ که همگی از توابع شهرستان نوشهر هستند. دریاچه پشت سد مکان مناسبی برای رشد و نمو موجودات آبزی است و برخی از گونه‌های ماهی و قورباغه در این دریاچه وجود دارد. گونه‌های گیاهی این منطقه همانند سایر گونه‌های گیاهی موجود در جنگلهای مناطق شمالی ایران است.

 

این سد و دریاچه پشت آن دریاچه در فاصله‌ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شده‌است. سد خاکی آویدر در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه است و دریاچه پشت سد نیز جهت تامین آب مورد نیاز زمین های زراعتی منطقه ایجاد شده است . با این وجود  ، در این منطقه وجود این چنین دریاچه ای در قلب کوه همچون مرواریدی در دل صدف است و همین امر باعث شده تا گردشگران زیادی به این مکان جذب شوند . نزدیکی کوه و این دریاچه تقریبا وسیع زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است . ضمن اینکه وجود فضای باز اطراف دریاچه اطراق برای یک سفر یکروزه را ممکن می سازد . در هنگام شب دریاچه نور کافی ندارد . امکانات اولیه بهداشتی مثل آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی نیز در منطقه دیده نمی شود . به این ترتیب امکان سفر دو روزه و اطراق منتفی است . در قسمتی از دریاچه جزیره کوچکی ایجاد شده است که نشان می دهد قبل از این که سد خاکی احداث شود  ، تپه ای در این قسمت قرار داشته است. در داخل دریاچه گویا ماهی هم وجود دارد . به این ترتیب اگر به ماهیگیری و سکوت دلنشین طبیعت علاقه دارید  ، قلاب ماهیگیری خود را فراموش نکنید .


 
در داخل محوطه نیز امکانات تفریحی مثل اسب سواری  ، دوچرخه سواری  ، قایق پدالی و گردش دور دریاچه با قایق موتوری تدارک دیده شده است  ، که البته برای هر کدام نیز باید هزینه جداگانه بپردازید . در ایام خاص سال  ، مثل ایام نوروز و تابستان ازدحام جمعیت و نرخ خدمات بیشتر و کیفیت ارائه آن ها پایین تر است . نیروی انتظامی در این منطقه حضور ندارد و جز چند نگهبان محلی که تامین امنیت اداره آبیاری را بر عهده دارند  ، تدابیر امنیتی خاصی مشاهده نمی شود .
 
هوای منطقه به علت مجاورت با آب  ، کمی خنک تر و مطبوع تر از شهر است و از آنجا که منطقه هنوز کاملا شناخته شده نیست ( شاید هم به دلیل سرویس دهی مناسب )  ، منطقه تقریبا عاری از هر نوع زباله است .

۴ نظرات
  1. محمد می‌گوید

    دوستان تجربه خودم رو از دریاچه آویدر نوشهر میگم بهتون, برا همین تاکید میکنم وقتتون رو و پولتون رو برا این مکان هدر ندید!

    اول اینکه فاصله بسیار زیادی رو راه خاکی داره, راه خاکی بسیار بد, پدر ماشینتون رو در میاره تا به سر برسین.

    یه سرویس بهداشتی بسیار کثیف و متعفن, تاکید میکنم بسیار کثیف, پولهایی رو که برا ورودی میگیرن قاعدتا باید برا تمیز نگه داشتن محیط هزینه کنن ولی متاسفانه سرویس بهداشتی و بقیه فضاها بسیار کثیف بود.

    برا قایق های پارویی هزینه بسیار زیادی میگیرن, ولی قایقها بسیار کهنه و بد و جلیقه هایی که از کثیفی نمیتونی بهش دست بزنی چه برسه بخوای تنت کنی.

    و در آخر رفتار بسیار بد مسعولین اونجا که معلوم نیست چجور و از کجا اومدن سرکار. بسیار بی ادب.

    در آخر توصیه میکنم اصلا از این دریاچه دیدن نکنید که وقت و پولتون رو هدر میدین و اعصابتون رو توی سفر خراب می کنید. 

    با تشکر

  2. صادق می‌گوید

    راه خاکی و بسیار بد, سرویس بهداشتی کثیف و متعفن, محیط کثیف, همه چیش بد بود, لطفا وقتتون رو براش هدر ندید

  3. قاسم صدرزاده مقدم می‌گوید

    با سلام به کلیه مجموعه کار کنان سد خاکی اویدر . من به اتفاق خانواده ام روز پنج شنبه سی ام شهریور ماه مهمان این مجموعه بودیم . فضای بسیار مناسب و خوب و اب وهوای خوبی دارد . برای یک روز تفریحی و گردش مناسب است . برای اقامت گردشگران در حد امکان مکانهایی را فراهم کرده اند که جای تشکر دارد .من خدمت آقای حسنی مدیر بهره برداری مجموعه رسیدم و از حمات دوستان تشکرکردم. ولی مجددا مواردی را به صورت پیشنهاد به عرض میرسانم :
    وجود جاده خاکی با توجه به اینکه در حاشیه محل اقامت بازدید کنندگان است مناسب نیست و بهتر است یا اسفالت شود و یا فکر دیگری برای جلو گیری از گرد و خاک بکنند .
    در موقع ورود شرایط استفاده از امکانات مجموعه به گردشگران توضیح داده شود . به عنوان مثال گفته شود که برای بخشی از هزینه ها باید مبلغی برای استفاده از آلاچیق ها و یا سایر موارد پرداخت شود این موضوع برای بازدید کننده هم قابل احترام است .
    نسبت به جمع آوری اقلام زاید در داخل جنگل اقدام شود . البته تمییز بودن محوطه جای تشکر و قدر دانی دارد .
    مدت زمان استفاده از قایقها را بر اساس زمان تعیین کنند نه بر اساس تعداد دورهای گردشی .
    مردم قدر زحمات را میدانند و قدر شناس هم هستند خوشرویی و بر خورد مناسب و ظاهری مقبول در جلب گردشگر موثر است .
    مجددا از زحمان همگی مخصوصا آقای حسنی که با حوصله به صحبتهای بنده گو کردند متشکرم . تلفن۰۹۱۲۲۹۷۱۴۶۲

  4. عی اسفندیاری می‌گوید

    گونه ماهیان که در این دریاچه زندگی میکنند و با قلاب صید میشوند.از چه گونه ماهیانی میباشند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.