دلفین راه‌ راه

نام علمی : Stenella coeruleoalba

نام انگلیسی:  Striped Dolphin  

نام فارسی: دلفین راه‌ راه

 

 

پراکندگی

مشخصات: شباهت زیادی به دلفین معمولی دارد. پوزه‌دراز و استوانه‌ای‌شکل است. رنگ پوزه و پشت خاکستری، زیر گلو و سینه سفید است. در هر طرف بدن دو نوار باریک به رنگ سیاه وجود دارد. این نوارها ابتدا به‌صورت یک نوار از ناحیه پوزه به‌طرف چشم‌ها کشیده شده، سپس منشعب می‌شود. یک نوار به باله‌ی سینه‌ای و نوار دیگر که نوار پهلویی نامیده می‌شود در امتداد پهلو تا ناحیه مخرج ادامه می‌یابد. گاهی اوقات یک نوار کوتاه از نوار پهلویی به سمت پایین منشعب می‌گردد. در این دلفین یک ناحیه سفید تا خاکستری روشن در اطراف شانه‌ها وجود دارد که به طرف باله‌ی پشتی ادامه یافته و رنگ سیاه پشت را قطع می‌کند.

 

اندازه‌ها: طول بدن حدود 5/2 متر. وزن حدود 150 تا 160 کیلوگرم. قطر دندان‌ها حدود 3 میلی‌متر و تعداد آنها در هر نیمه‌ی آرواره بین 39 تا 55 عدد است.

 

پراکندگی: در ایران دریای عمان. در آبان‌ماه سال 1386 در ساحل روستای کوه مبارک واقع در 70 کیلومتری غرب شهرستان جاسک تعداد 73 عدد از این دلفین توسط مؤلف مشاهده و تعیین هویت گردید. این دلفین‌ها به‌صورت دسته‌جمعی به ساحل آمده و همگی تلف شده بودند. یک دلفین جوان که هنوز زنده بود به دریا منتقل گردید ولی این دلفین مجدداً به ساحل آمد و در کنار بقیه جان سپرد. علت این مرگ دسته‌جمعی هنوز به‌درستی مشخص نشده است.

 

پراکنش جهانی: آب‌های معتدل و گرم جهان.

 

عادات: به‌صورت اجتماعی در دسته‌های بزرگی که تعداد آنها ممکن است از 100 دلفین تجاوز کند مشاهده می‌شود.

 

غذا: از ماهیان کوچک حدود 13 سانتی‌متری و اسکوئیدها تغذیه می‌کند.

 

تولیدمثل: مدت آبستنی حدود یک سال است. در اواخر تابستان یک بچه می‌زاید. طول عمر حدود 58 سال است.

۲ نظرات
  1. […] منبع:ایران  دزرتز […]

  2. میلاد خسروی می‌گوید

    نام علمی صحیح این گونه Stenella coeruleoalba می باشد، با تشکر از زحمات شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.