دلفین گوژپشت

نام علمی : Sousa Chinensis

نام انگلیسی:  Indo, Pacific Hump, Backed Dolphin  

نام فارسی: دلفین گوژپشت

 

 

پراکندگی

 (دلفین خال‌دار، دلفین سربی)

مشخصات: جثه‌ی متوسط، پوزه‌دراز و استوانه‌ای شکل است. در ناحیه‌ی پشت، معمولاً برجستگی قوزمانندی دارد که باله‌ی پشتی مثلثی‌شکل کوچکی بر روی آن قرار گرفته است. رنگ بدن متفاوت، از سفید سربی متمایل به قهوه‌ای تیره تا صورتی، زیر بدن روشن‌تر است. در سنین مختلف نیز رنگ تغییر می‌کند. در تقسیم‌بندی‌های جدید، دلفین خال‌دار که بر روی بدن لکه‌هایی شبیه کک‌ومک دارد را همان دلفین گوژپشت می‌دانند.

 

اندازه‌ها: طول بدن حدود دوونیم متر، باله‌ی سینه‌ای 30 سانتی‌متر، باله‌ی پشتی 15 سانتی‌متر، پهنای باله‌ی دمی 45 سانتی‌متر، تعداد دندان در هر نیمه آرواره 30 تا 38 عدد، وزن حدود 250 کیلوگرم.

 

پراکندگی: در ایران، خلیج فارس و دریای عمان. اکثر اوقات این دلفین در اطراف جزیره‌ی قشم و سواحل بندرعباس مشاهده می‌شود. تقریباً زیستگاه مشترکی با دلفین‌های بینی‌بطری دارد که فاقد قوز است و رنگی تیره‌تر، باله‌ی پشتی بلند و داسی‌شکل دارد.

 

پراکندگی جهانی: اقیانوس هند، جنوب‌غربی اقیانوس آرام و دریای سرخ.

 

عادات: معمولاً به‌صورت تکی و یا جفت و گاهی در گروه‌های کوچک در نزدیکی سواحل و دهانه‌ی رودخانه‌ها مشاهده می‌شود. بچه‌ها بازی‌گوش‌اند و اغلب حدود یک متر از آب بیرون می‌پرند. سرعت آن از دلفین بینی‌بطری کمتر است. در چند ثانیه‌ای که تنفس می‌کند، پوزه و قسمتی از قوز پشت از آب بیرون می‌آید. سپس به‌مدت یک تا پنج دقیقه به زیر آب فرو می‌رود. این دلفین قدری خجالتی است و بر خلاف دلفین بینی‌بطری کمتر در اطراف قایق‌ها مشاهده می‌شود.

 

غذا: از ماهی‌ها، اسکوئیدها و سخت‌پوستان تغذیه می‌کند. معمولاً هنگام شب در مناطق کم‌عمق به جستجوی غذا می‌پردازد.

 

تولیدمثل: مدت آبستنی احتمالاً حدود 11 ماه است. یک بچه می‌زاید که حدود یک متر طول و 14 کیلوگرم وزن دارد که تا دو سالگی شیر می‌خورد. دلفین گوژپشت هر سه سال یک بار می‌زاید. طول عمر حدود 40 سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.