راه های دسترسی به پارک ملی کویر

پارک ملی کویر بین 23/51 الی 04/53 طول شرقی و 17/34 الی 12/35 عرض شمالی در غرب کویر سمنان قرار دارد. پارک ملی کویر که جزء چهار منطقه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست است در 60 کیلومتر جنوب تهران واقع شده است. این منطقه از شمال به جاده تهران- گرمسار، از شرق به کویر سمنان، از جنوب به شمال استان اصفهان و از غرب به دریاچه بزرگ نمک قم و استان قم منتهی می‌شود.

برای ورود به پارک ملی کویر سه مسیر شناخته ‌شده‌‌تر وجود دارد: مسیراول، گرمسار به قصر بهرام است که از گرمسار به سمت جنوب تا روستای کهک جاده آسفالت اصلی به طول 10 کیلومتر وجود دارد و از کهک نیز جاده سنگ‌فرش صفوی به طول تقریبی 30 کیلومتر تا نزدیک‌های سرمحیط‌بانی قصر بهرام وجود دارد. این مسیر در نیمه دوم سال درهنگام بارندگی گل آلود وباتلاقی است.

مسیر دوم و اصلی ترین راه دسترسی به قصربهرام، مسیر تهران – پیشوا- مبارکیه است. دراین مسیر که از ورامین آغاز می شود ابتدا بایستی به پیشوا واز آن جا در جاده فرعی که در کنار خط راه آهن تهران- مشهد است حرکت کرد تا به ایستگاه راه‌آهن «ابردژ» رسید. در این جا پس از عبور خط راه آهن به سمت جنوب از نزدیکی امام زاده عبدا… عسگرآباد گذشته و پس از طی چند کیلومتر مسیر خاکی مناسب به پاسگاه ورودی پارک ملی کویر – مبارکیه- رسید.

مسیر سوم که از راه‌های مناسب ورود به پارک است از شهرستان آران و بیدگل واقع در شمال کاشان آغاز می‌شود و پس از طی نزدیک به سه ساعت راه خاکی به سمت شمال غربی به کاروانسرای مرنجاب در حاشیه جنوبی دریاچه بزرگ نمک می‌رسد. از مرنجاب به سمت شرق تا سرمحیط‌با‌نی سفیدآب نیز نزدیک به سه ساعت راه شنی است.

1 نظر
  1. فرهاد می‌گوید

    سلام من از مبارکیه ورامین با موتور میخوام برم جاده جندق معلمان میخواستم از موقعیت دقیق جغرافیایی اونجا نقشه داشته باشم شما میتونید کمکم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.