غار ایوب، شهر بابک

غار ایوب، دهج، استان کرمان
نام فارسی:  غار ایوب

نام انگلیسی: Ayyob Cave

موقعیت جغرافیایی

غار ایوب در موقعیت جغرافیایی N303708 E545211 در استان کرمان واقع است. دهانه بسیاربزرگ غار درنیمه های کوه ایوب در ارتفاعی بالا قرار دارد. درگوشه ای از دیواره شرقی و از سقف شریان باریکی از آب سال های سال دست نوازشش را بر سینه سخت سنگ سائیده واز آن صخره ای لعل با ظرافتی بی نظیر بوجود آورده است. درپای این دیواره حوضچه ای کوچک قرار دارد که این آب درآن جمع می گردد.

کمی بالاتر درسمت حوضچه جایگاهی هموار و صافی قرار دارد که درمرکز آن چاله کوچک هاونگ مانندی وجود دارد که به هاونگ آرزو معروف است. اعتقاد براین است که اگر آرزومندی نیت نموده و قطعه ای سنگ را در داخل آن پرتاب نماید، اگر سنگ بعد از برخورد مستقیم به بالا وخارج از هاونگ پرتاب شد، آرزوی نیت شده برآورده خواهد شد.

درسمت راست ورودی غار درارتفاع دیواره قسمتی توخالی است که بایستی با نردبان به آن دست یافت. یاغیان در زمانهای دور در جلوی آن دیواری ساخته بودند که انها را در مقابل دشمنان و رقبایشان وسرما وگرما محفوظ نگه می داشت.

درپایین کوه که نقطه آغاز صعود به غار است سنگ بسیار بزرگی وجود دارد که به سنگ بارانداز معروف است. کوه ایوب که غار ایوب درآن قراردارد در جنوب شرقی شهر دهج با ارتفاع حدود ۳۲۰۰ متر در منطقه کوهستانی دهج که جزو کوههای رشته مرکزی ایران است قرار دارد. ساختار سنگ شناسی این کوه از نوع داسیت – آندزیت مربوط به عهد پلیو – پلیستوسن ازدوره های زمین شناسی است. این نوع از جنس سنگها بیانگر آذرین بودن آنها است. اواخر فصل بهار ک تا پایان تابستان بهترین زمان برای بازدید از این غار است.

ساختمان

دهانه غار به شکل نیمه بیضی به قطر ۸۰ متر و ارتفاع ۶۰ متر است. فاصله دهانه غار تا انتهای آن، که جای پایی کنده شده در سنگ قرار دارد، حدود ۲۰۰ متر است. کف غار با شیبی حدود ۶۰ درجه به سوی بالا به انتها می​رسد. درون غار و در سمت راست به فاصله ۱۰۰ متر از دهانه چشمه آب گوارایی قرار دارد که اهالی دهج، روی آن را بسته و آب را با لوله به بیرون غار و یک انبار هدایت کرده​اند. به باور اهالی دهج، ایوب پیغمبر، که از بیماری مهلک پوستی رنج می​برد، همین که آب داخل غار را یافت و در آن آبتنی کرد درمان شد و به همین سبب مردم دهج به علت سفر ایوب به آن غار، نام آن حضرت را بر غار نهاده​اند.

ویژگی

غار به سبب پدید آمدنش در یک منطقه با کانی​های آتش فشانی فاقد هر نوع غارسنگ است. اما به جبران این کمبود، فرسایش بر سطح صخره​های اطراف غار چنان عمل کرده که زیباترین نقش​های فرسایشی را روی دیواره​ها پدید آورده است. دیگر ویژگی غار برخورداری از وسیع​ترین دهانه و بلندترین سقف در بین غارهای شناخته شده ایران است. از دیگر ویژگی​های آن تراوش یک ماده آلی است که به آن مومیایی گفته می​شود. این ماده در سقف و بعضی از دیوارهای غار دیده می​شود و مانند چکنده از سقف آویزان است. در روزگار باستان این ماده ارزنده مانند طلا در مالکیت انحصاری شاهان بوده و از آن برای بهبود شکستگی استخوان​ها و بعضی دیگر از درمان​ها استفاده می​کرده​اند.

دسترسی

در استان کرمان از شهر اَنار بعد از طی ۵۰ کیلومتر و از شهر بابک به سوی انار پس از مسافت ۵۷ کیلومتر به روستای جَوَزم می​رسیم. از جوزم با طی ۲۷ کیلومتر وارد روستا/ شهر دِهَج واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.