غار تنگ براق، اقلید

نام انگلیسی:  Tang-e Boragh Cave   

نام فارسی :  غار تنگ براق 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

موقعیت

برای رسیدن به تنگ براق، دو شهر را می​توانیم مبدأ حرکت قرار دهیم:

1. اقلید، آسپاس، سده، و 5 کیلومتر به سده مانده با خروج از سمت چپ جاده و طی 12 کیلومتر می​توانیم به روستای تنگ براق برسیم.

2. از یاسوج از طریق جاده جدید سده و پس از رسیدن به سده و طی 5 کیلومتر بعد از سده می​توانیم به دوراهی تنگ براق برسیم و پس از 12 کیلومتر وارد آن شویم.

معرفی

غار یا کلاهک بزرگ تنگ براق به وسعت حدود 2 هکتار بر اثر فرسایش ظرف صدها هزار سال پدید آمده است. عامل اصلی این فرسایش وجود رودخانه تنگ براق، یکی از انشعابات اصلی رود کُر، است.

ساختمان

تنگ براق دارای مجموعه​ای از پدیده​های طبیعی است که عبارت اند از چشمه​های معلق که آب آن​ها پس از خروج از دیوار و سقف غار مانند آبشاری دوش مانند به سوی کف غار جاری می​شود. دیگری هیولایی خرس مانند با گردن دراز که به علت جنس مقاومی که داشته در برابر فرسایش ایستادگی کرده و به شکل امروزی اش زیبایی بخش غار شده است. آیا این هیولا سنگاره جانوری واقعی و متعلق به میلیون​ها سال پیش است؟ در مجاورت هیولا حوضی مستطیل شکل از قطعه سنگ​های بادبُر ساخته شده، که رسوبات موجود در آب​های غار را به شکل یک پارچه​ای درآورده است. از همه جالب​تر سنگ نوشته​ای احتمالاً به خط پهلوی ساسانی است که در جلو غار و مشرف به رودخانه وجود دارد و قطعه​ای از یک سنگ نوشته بزرگ​تر بوده است. گنج یابان برای خوانا کردن نوشته​ها، روی آن رنگ کشیده​اند تا شاید رمز و راز آن را دریابند و آن را بخوانند.

ویژگی

با توجه به وسعت غار و حوض مستطیل شکل و سنگ نوشته آن، غار یکی از اماکن تاریخی و احتمالاً آیینی در روزگار گذشته بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.