قلعه سموران

قلعه سموران که از سنگ­های مرمر متمایل به قرمز ساخته شده؛ در فاصله 3 کیلومتری شمال غربی روستای رود فرق و در 60 کیلومتری شرق شهر جیرفت بر فراز کوهی احداث شده است.

دیواره بالای کوه که حدود هزار مترمربع می­باشد از صخره­هاو پرتگاه­های طبیعی تشکیل گردیده است. در قسمت­هایی که امکان نفوذ دشمن می­رفته  دیواری بلند شامل  دو دروازه در ضلع جنوبی با 12 برج دیده­بانی احداث شده است. طول بالای قلعه یک کیلومتر و عرض متوسط آن حدود 150 متر است. آثار بناهای ویران قلعه  با پی­های سنگی و آجری در ابعاد  و قطر 3 سانتی­متر به فراوانی دیده می­شود. در ارتفاع 200 متری بالای قلعه، دیوار سنگی دیگری با ملات آهک وجود دارد که دور تا دور قلعه احداث شده است.

کناره دورنی دیواره­ سنگی بالای قلعه، محل نگهداری اسب­ها بوده است که هنوز آخورهای آن موجوداست. آثار استحکام و موقعیت قلعه بینندگان را تحت تأثیر قرار می­دهد. چاه نسبتاً عمیق قلعه با گذشت قرن­های متمادی و و آسیب­های فراوان هنوز عمق خود را حفظ کرده و طرز سنگ چینی
کناره­ های آن بسیار جالب توجه است.

بالای قلعه دو حوض قرار دارد که آب باران را جمع می­کرده است. حوض بزرگ 20 متر طول و 8 متر عرض و 3 متر عمق دارد و چهار ستون سنگی در داخل آن قرار گرفته که روی آن را برای  رفع آلودگیمی­پوشانده­اند. دیواره آجری حوض با روکش ظریفی از ماسه و آهک ساخته شده و حوض کوچک­تر هم در فاصله نزدیک و بالاتر از حوض اصلی قرار گرفته است.

ساختمان قلعه سموران به قرون قبل از اسلام تعلق دارد ولی در قرون اولیه اسلامی بازسازی شد و در دوران حکومت سلجوقیان قلعه مشهوری بوده است. قلعه سموران به علت استحکام و موقعیت طبیعی شباهت زیادی به قلعه­های اسماعیلیه دارد و شاید مدتها مورد استفاده پیروان اسماعیلیه قرار گرفته بوده چون که گرو­ه­هایی از فرقه اسماعیلیه دارد و شاید مدت­ها مورد استفاده پیروان اسماعیلیه قرار گرفته بوده، چون که گروه­هایی از فرقه اسماعیلیه در جباال بارز زندگی می­کردند.

1 نظر
  1. Hamed می‌گوید

    این آقایون وخانومها دنبال سنگ مرمر یاسنگ تزئینی نیستند چونکه خود استان اصفهان بهترین معادن سنگ را دارد آنها به دنبال غارت میراث فرهنگی وتاریخی مردم این منطقه هستند همانطور که راننده بیل مکانیکی که اهل استان اصفهان بود به بهانه حفر گانال درحاشیه هلیل رود درشهرستان جیرفت اقدام به غارت میراث تاریخی وباستانی هفت هزار ساله این منطقه کرد وباعث هجوم قاچاق چیان اثارتاریخی وعتیقه به سایت باستانی کنار صندل وغیره شد بطوریکه بازارهای اکثر کشورهای اروپایی وغربی پر ازاثار باستانی شهرستان جیرفت شده بود وحتی کشور های تازه تاسیس وبی هویت عربی حوزه خلیج فارس بااستفاده از همین آثار وبرپایی کنفرانس هایی برای خود هویت جعلی ودورغین می ساختند. بنابراین هیچ کس نخواراند پشت من. بجز ناخن انگشت من. بنابراین ما مردم شهرهای جنوبی استان کرمان بخصوص جیرفت وعنبراباد باید هوشیار واگاه باشیم که بجای این همه تخریب وغارت درفکر حفظ اثارتاریخی خودمان باشیم واز ادارات ذیربط بخواهیم که جذب گردشگر وتوریسم نمایند وهمانطور که اجداد ونیاکان مابه هر قیمتی این آثار را حفظ کرده وبه ما امانت داده اند ما باید این امانت را صحیح وسالم به آیندگان بسپاریم. ملت واقوام بی تاریخ مثل انسان بی پدر ومادر هست وهیچ جا. جایی ندارد. همین امروز جلوی این چپاول وغارت گری وتخریب را یابد گرفت چون فردا دیر است. شما به استان اصفهان بروید بجز خود اصفهانیها به کس دیگری اجازه کوچک ترین کار اقتصادی را نمی دهند تا اینکه برسد کاری به این عظمت این کاری که با قلعه سموران می کنند مثل این می ماند که یک نفر استان کرمانی برود اصفهان وسی وسه پل یا چهل ستون رادراصفهان.تخریب کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.