قلعه های روستای مایان

این روستا که در 6 کیلومتری دامغان و 2 کیلومتری جنوب جاده ترانزیت تهران-مشهد واقع است، دارای سه قلعه به نام­های قلعه بالا، قلعه پایین مسکونی  است و در بیرون این دو قلعه حرم که خراب است. در جنوب آبادی قرار دارد. در اطراف همین قلعه خرابه­های زیادی مشاهده می­شود و نیز باغ­ها و زمین­های زراعتی وجود دارد.

قدیمی­ترین این سه قلعه، قلعه بالا است. این قلعه که هنوز دیواره­های آن با گذشت هفتصد سال پابرجاست به شکل مربع و دارای چهار برج به ارتفاع هشت­متر است که سه برج آن نیمه خراب است. تکیه(حسینیه) ده با طاقنماها و اتاق­ها در داخل همین قلعه است و در ده روز اول محرم در آن مراسم عزاداری و شبیه­خوانی برا می­شود.

در فاصله دو هزار متری قلعه بالا، قلعه پایین واقع شده است. این قلعه مستطیل شکل است و دیوارها و برج­های آن به مراتب کمتر آسیب دیده­اند. باغی در ضلع شمالی داخل قلعه وجود دارد که آن را شترخان می­نامند. پشت دیوار شمالی آن اراضی زراعتی وزیرآباد است که به قلعه حرم منتهی می­شود.

قلعه حرم مستطیل شکل است و دو ضلع شمالی و جنوب آن درازتر است. جلوی در زمین زراعی وسیعی است که آن را میدان می­نامند. قلعه مذکور دارای شش برج به ارتفاع هشت متر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.