لاک پشت چرمی

نام فارسی : لاک پشت چرمی

نام علمی:  Dermochelys coriacea 

نام انگلیسی:  Leatherback Turtle

 

 

پراکندگی

پراکندگی این لاک پشت  خلیج فارس و دریای عمان است. لاک‌پشت چرمی یا لاک‌پشت پوستی چرمین، بزرگ‌ترین گونه لاک‌پشت‌های دریایی و پس از سه نوع تمساح چهارمین خزنده بزرگ زنده در جهان است و به شدت در خطر انقراض قرار دارد. یک لاک پشت چرمی بالغ، بر خلاف دیگر لاک پشتها هیچ پولکی بر روی پوسته پشت خود ندارد. در عوض پوسته در زیرلایه ای از پوست کائوچو مانند ، پنهان شده است . لاک پشتهای پشت چرمی که از بزرگترین لاک پشتهای دنیا هستند باله های گسترده ای دارند و شناگران قدرتمندی هستند. انها آرواره های قیچی شکل ضعیفی دارند و هیچ چنگالی بر روی باله های خود ندارند.

 

طول لاک به 2 متر و 70 سانتی متر و وزن لاک پشت به 725 کیلوگرم می رسد. در حالی که وزن بزرگترین لاک پشت های خشکی زی حداکثر 225 کیلوگرم است. در جنوب ایران لاک پشت چرمی را شکار و از روغن آن لنج سازی استفاده می کنند. در سایر نقاط دنیا نیز آنها را برای مصارف خوراکی و ساختن زیور آلات شکار می کنند. بسیاری از لاک پشت های دریایی بر اثر آلودگی آب از بین می روند. به همین دلیل نسل لاک پشت های دریایی در ایران و در کل جهان در خطر نابودی است.

 

این لاک پشت ها تنها خزندگان در جهان هستند که به اعماق آب فرو می روند. حتی گاهی در مناطقی عمیق تر از 1200 متر هم دیده شده اند. گوشتخوارند. عمده تغذیه شان از ماهیان ژله ای است . مهره داران و بی مهره گان شامل حلزون ها ، هشت پایان ، توتیاهای دریائی و ماهیان کوچک هم در فهرست غذاییشان وجود دارند اما گاهی از جلبک ها هم تغذیه می کنند. نکته قابل توجه این است که این لاک پشت ها می توانند غذای مورد نیازشان را هم از سطح آب و هم از اعماق به دست آورند. جفت یابی و جفت گیری در آب انجام می شود. لاک پشت های نر هیچگاه بعد از خروج از تخم و ورود به آب تا پایان عمر ، اقیانوس را ترک نمی کنند اما ماده ها برای تخم گذاری خود را به سواحل می رسانند. تمام لاک پشت های آبی یک ساحل مشخص را برای تخم ریزی انتخاب می کنند و دگرباره به همان مکان باز می گردند اما لاک پشت های پشت چرمی هر بار ساحلی غیر از ساحل قبلی را برای تخمگذاری در نظر می گیرند.بین 50 تا 166 تخم که بعد از حدود 60 تا 70 روز لاک پشت های کوچک متولد می شوند. همانند سایر خزندگان ، جنسیت بچه ها را دمای محیط تعیین می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.