منطقه شکار ممنوع بازرجان، تفرش

نام انگلیسی:  Bazarjan hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع بازرجان

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت منطقه

این منطقه در حد فاصل E490500 الی E500200  و N344300 الی N345700  واقع شده و در بخش شمالی استان مرکزی و در شمال شهرستان تفرش واقع گردیده . وسعت منطقه ۶۴/۲۵۷۵۰ هکتار میباشد بازرجان منطقه ای کوهستانی – تپه ماهوری که دارای کمربندهای ارتفاعی متفاوتی است که بلندترین ارتفاعات منطقه شامل : کوه توال با ارتفاع ۲۳۹۶ ، کوه غلغلک با ارتفاع ۲۳۱۴ ، کوه قشلاق با ارتفاع ۲۳۶۶ و کوه حمالک با ارتفاع ۲۳۱۱ و کوه مایلا با ارتفاع ۲۲۳۶ و پست ترین نقطه منطقه واقع در رودخانه قره چای با ارتفاع ۱۳۰۰ متری واقع شده است .

 

جیات وحش

این منطقه دارای طیفی از زیستگاههای کوهستانی ، تپه ماهوری ، دره ای و رودخانه ای میباشد که دارای ۲۵ چشمه آب دائم و ۵ آبشخور قابل استفاده حیات وحش و از اقلیم سرد نیمه خشک برخوردار میباشد منطقه بازرجان از سمت غرب به رودخانه فصلی آب کمر محدود شده و رودخانه قره چای از سمت غرب وارد محدوده منطقه شده و بعد از عبور از داخل منطقه سمت شمال شرقی خارج میشود .

این منطقه بدلیل موقعیت خاص زیستگاهی (خشکی و آبی) ، غنای گیاهی ، اقلیم و … گونه های جانوری شاخص منطقه شامل : قوچ و میش ، کل و بز ، گرگ ، گراز ، کفتار ، شغال ، روباه خرگوش ، سمور ، تشی ، سگ آبی و پرندگانی شامل : کبک ، تیهو ، باقرقره ، فاخته ، قمری ، انواع مرغابی و غاز ، حواصیل ، عقاب ، دلیچه ، سهره و … ) و خزندگانی از قبیل : انواع مارهای سمی و آبی و لاک پشت و … یک نوع لاک پشت آبی و انواع ماهیان از خانواده ماهی زردبال ، بال سرخ از خانواده کپور.

 

پوشش گیاهی

منطقه بازرجان از لحاظ جغرافیایی گیاهی به منطقه ایران و تورانی تعلق دارد که دارای گونه های مختلفی از انواع گیاهان علفی ، بوته ای ، درختچه ای و درختی که گونه های مهم منطقه عبارتند از درمنه ، انواع گرامینه ها ، خاکشی ، کاسنی ، غازیاقی ، شاتره ، گل بابونه ، گیاه باریجه(بالامبو) و اسپند و …

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.