منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب

نام انگلیسی:  Ghaleh-Shadab hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت منطقه
این منطقه با مساحت حدود 5000 هکتار در N3233 تا N3237 و E4826 تا E4835 واقع در 40 کیلومتری شمال شهرستان دزفول، در بخش شهیون با ارتفاع 700 الی 800 متر از سطح دریا از ضلع غربی مشرف به دریاچه سد دز و از شمال به روستاهای اسلام آباد ، پامنار و از جنوب به رودخانه دز و از شرق به روستاهای بیشه بزان و بازارگه منتهی می گردد. کوه قلعه شاداب صعب العبور و تنها راه ارتباطی با قله کوه از طریق دروازه ای مقدر می باشد که این دروازه محل ورود عشایر و دامداران است و در حوالی روستای اسلام آباد قرار دارد .
روستاهای حاشیه منطقه شامل پامنار، بیشه بزان و بازارگه می باشند که همگی خارج از محدوده تعیین شده ولی به لحاظ دامدار بودن بر منطقه تاثیر گذار خواهند بود.
 

پوشش گیاهی:
عمده پوشش گیاهی منطقه به صورت مرتعی است ولی تک درختان و درختچه های ذیل به صورت پراکنده در منطقه دیده می شود. بادام کوهی، کنار، رملیک، جاز(بنگله) ، انجیر و گز و پده این پوشش در دامنه شمالی عمدتاً از نوع بادام و با پوشش بیشتر و در دامنه های جنوبی بیشتر از نوع کنار و رملیک می باشد پوشش مرتعی نیز در نواحی که توسط مدیریت سد دز تحت کنترل گردیده بسیار خوب می باشد.
 

حیات وحش منطقه
گونه شاخص منطقه بز کوهی (کل و بز) است که از جمعیت بسیار خوبی برخوردار است سایر گونه هایی که در منطقه زیست می کنند پلنگ، گرگ، کفتار، روباه ، شغال، گربه وحشی، خرگوش، تشی، خرچنگ، شنگ(سگ آبی)، خارپشت، انواع خفاش می باشد. شاخص پرندگان منطقه که بیشترین جمعیت در منطقه را دارد کبک و تیهو است پس از آن می توان به کبوتر چاهی، کمرکولی، بلدرچین، سهره طلایی اشاره کرد. در روی دریاچه سد دز میتوان پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده کرد که به صورت مهاجر در بعضی قسمتهــای دریاچه دیده میشوند.
در خصوص خزندگان، دوزیستان و بی مهرگان منطقه تا کنون مطالعه ای صورت نگرفته ولی می توان انواع مارها، مارمولک ها، لاک پشت خزری، انواع کپور ماهیان، وزغ ها و قورباغه ها را مشاهده کرد .
به طور کلی وحوش منطقه در صورتی که مورد حفاظت و حراست جدی قرار گیرد با توجه به پتانسیلهای منطقه پیش بینی می شود طی یک دوره 5 ساله ضمن ترمیم آسیب های وارده به جمعیت حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه استعداد و توان آنرا دارد که به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.

 

برای مشاهده نقشه هوایی منطقه کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.