منطقه شکار ممنوع حوض سلطان، قم

نام انگلیسی:  Hoz-e Soltan hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع حوض سلطان

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع حوض سلطان در موقعیت جغرافیایی 34° 59' 16.14" N  50° 52' 32.25" E در استان قم واقع شده است. این منطقه دارای تالابی به وسعت تقریبی 7428 تا 24000 هکتار بوده، که با توجه به وضعیت بارش منطقه تغییر می یابد.  در فاصله کمتر از 50 کیلومتری شمال شهرستان قم ودر حاشیه اتوبان قم- تهران واقع گردیده است.

 

گونه های شاخص

جانوری: آرتمیا بومی قم، خارپشت، گرگ، شغال، خرگوش، موش صحرایی، روباه، هوبره، باقرقره، قرقی و کبوتر چاهی و انواع عقاب و پرندگان مهاجر مانند:غاز خاکستری، آنقوت، لک لک، فلامینگوی بزرگ اشاره نمود. همچنین انواع مارها، سوسمارها، عنکبوتها، رتیل، موریانه و مورچه های کمیاب نیز در پیرامون منطقه دیده می شوند. در گذشته نیز زیستگاه هایی چون آهو ، جبیر و گورخر آسیایی بوده است که به دلیل تخریب زیستگاه در سالهای اخیرو کمبود موادغذایی در این منطقه دیگر مشاهده نگردیده اند.

گونه های شاخص گیاهی: گز، اشنان، سودا، پرند، سالسولا، درمنه و انواع گیاهان شورپسند

 

اهمیت منطقه

این منطقه به دلیل وجودگونه های جانوری نادر و منحصر به فرد نظیر پرنده هوبره، میگوی آب شور یا آرتمیا و مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی خصوصاً درفصل زمستان به حوضه های آبی منطقه، همچنین پتانسیل های بالای جاذبه های طبیعت گردی نظیر: بناهای تاریخی، دپوها وچند ضلعی های نمکی همواره توجه گردشگران بسیاری ازداخل و خارج کشور را به خود جلب کرده است. درحال حاضر حدود 30000هکتار از اراضی منطقه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به منطقه شکارممنوع ارتقاء یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.