منطقه شکار ممنوع کلیلاق، فریمان

نام انگلیسی:  Kalilagh hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع کلیلاق

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت 41 هزار و 73 هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد. حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که مأمنی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود. این منطقه در فاصله 25 کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است. کوه کلیلاق با ارتفاع 2942 متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید. در این منطقه درخچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

 

منطقه «کلیلاق» از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد. این تنوع کم نظیر، مدیون عوامل مساعد زیستگاهی از جمله توپوگرافی مناسب، نزولات جوی خوب، پوشش گیاهی و چشمه سارها است . گونه های مختلف جانوری در منطقه شامل قوچ و میش وحشی، کل و بز کوهی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، گربه وحشی، گراز و… و پرندگان شامل عقاب طلایی، دلیجه، کبک، تیهو و… و خزندگان را انواع مارها، لاک پشت و…

 

حدود اربعه
شمالاً: از روستای کلاته رحمان در امتداد دامنه ارتفاعات منطقه تا روستای خوک آب (قند آب) و سپس تا روستای ساقچه و از آنجا در امتداد دامنه ارتفاعات منطقه تا کلاته آقامحمد و در انتها تا بند بتنی دهنه ابدال آباد
شرقاً: از بند بتنی دهنه ابدال اباد در مسیر رودخانه تا روستای سورستان.
جنوباً: از روستای سورستان در امتداد دامنه کوه تا روستای علیک و سپس در امتداد ارتفاعات بازگیر امتداد می‌یابدتا روستای ژرف.
غرباً: از روستای ژرف در امتداد جاده ژرف به فریمان تا کلاته منار و از کلاته منار در امتداد دامنه کوه تا روستای چهارتکاب و سپس تا روستای کلاته رحمان.

۲ نظرات
  1. مهرداد می‌گوید

    بسیار جالب بود امیدوارم که توضیحات بیشتری را ارایه کنید

  2. مهرداد می‌گوید

    بسیار جالب بود امیدوارم که توضیحات بیشتری را ارایه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.