پناهگاه حیات وحش میاندشت، خراسان

نام انگلیسی:  Miandasht nature reserve   

نام فارسی :  پناهگاه حیات وحش میاندشت

 

 

موقعیت جغرافیایی

پناهگاه حیات وحش «میاندشت» در اطراف استان خراسان، بین 37/56 عرض جغرافیایی و 25/56 طول جغرافیایی، واقع شده و مساحت آن در حدود 84 هزار و 435 هکتار است.
پوشش گیاهی: گیاهان هالوفیت نظیر گز و‌ خار شتر و ‌ریش بز و تاغ و ‌گون
پستانداران: آهو،‌ ‌پلنگ،‌ یوزپلنگ، گورخر

 

این منطقه از طریق راه آسفالته جاجرم به ایستگاه راه آهن جاجرم و همچنین راه آسفالته دشت جوین به جاجرم و راه شوسه جاجرم به سنخواست قابل دسترسی می‌باشد.پناهگاه حیات وحش میاندشت دارای زمستانهای خشک و سرد و تابستانهای گرم و خشک است، حداقل دما در زمستان ۱۰ – و در تابستان ۳۵ + درجه سانتی‌گراد می‌باشد. میانگین بارندگی در این منطقه ۲۵۰ میلیمتر بوده و زمستان ها این منطقه را سفید پوش می کند. سیمای عمومی پناهگاه حیات وحش میاندشت در جنوب از یک سری کوههای تپه ماهوری خشک با دره‌های خشک و بی آب و در شمال از یک دشت وسیع مملو از گیاهان شورپسند که کال شور جاجرم نوار شمالی آن را تشکیل می دهد آکنده شده است. شرق و غرب منطقه نیز از دشتهای نسبتا وسیع با یک سلسله تپه ماهور تشکیل شده است. بلندترین نقطه پناهگاه حیات وحش میاندشت قله خواجه در جنوب شرقی منطقه با ارتفاع حدود ۱۲۵۰ متر و پست‌ترین نقطه آن حواشی کال شور جاجرم با ارتفاع حدود ۹۵۰ متر در شمال غربی منطقه واقع شده که در حقیقت زهکش منطقه نیز محسوب میشود.

 

تاریخچه

پناهگاه حیات وحش میاندشت منطق های استپی و دشتی در جنوب شرقی شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی است. این پناهگاه از قدیم یترین مناطق تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست است که از سال 1352 مورد حفاظت قرار گرفتهو از مناسب ترین زیستگا ههای یوزپلنگ و آهو در کشور به شمار میرود. این منطقه مثل تمام زیستگا ههای دشتی و مرتعی کشور، آسیب زیادی بر اثر شکار غیرمجاز و چرای بی رویه دا مها دید هاست، به طور یکه تعداد آهوهای آن از 8 هزار راس در دهه 50 به حدود 300 راس  اهش پیدا کرده؛ با این حال ارزش زیست محیطی و تنوع ک منظیر گیاهی و جانوری خود را تا حدی  حفظ کرد ه است. یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه به شمار میرود که از سال 1352  تحت حفاظت قرار داشته است . پناهگاه حیات وحش «میاندشت» در اطراف استان خراسان، بین 37/56 عرض جغرافیایی و 25/56 طول جغرافیایی، واقع شده و مساحت آن در حدود 84 هزار و 435 هکتار است.

 

منابع آبی

تلمبه بادی‌ها شامل ۴ تلمبه بادی‌ قاسمعلی، دوشاخ، قلعه چه و فرز است که همگی دارای آب شور می‌باشند. پناهگاه حیات وحش میاندشت دارای ۶ چشمه دائمی می‌باشد که عبارتند از چکو، ساتلمیش، گرداب، شیرعلی، چشمه خانی و چشمه‌نی که همگی دارای آب نسبتا شیرین هستند. تانکرهای ثابت فایبرگلاس شامل ۵ تانکر ۶ هزار لیتری نصب شده در زمین که به وسیله تانکر سیار آبرسانی می‌گردد در قلعه چه، یار قلی، دو شاخ، دهنه غلام آباد و بلند بیز نصب گردیده‌اند. وجود رودخانه فصلی کال شور تا حدی از مشکل کم آبی منطقه کاسته است.

 

پوشش گیاهی

تاکنون 120 گونه گیاهی  از جمله بابونه سفید ، خارشتر کاکوتی ، اشنیان ، اسپند ، گل جالیزی ، درختچه های گز و طاق ، شور، زنبق، درمنه و… شناخته شده است .

 

حیات وحش

یوزپلنگ ، آهو قوچ و میش ، تشی ، گرگ ، روباه ، شغال ، گربه وحشی ، کفتار ، گراز، سارگپه، سلیم شنی ، چکچک ، چاخ لق ، هوبره ، جغد کوچک ، سنگ چشم خاکستری ، دم سرخ ، کوکر شکم سیاه ، غراب ، مار شاخدار ( افعی ) ، تیر مار ، بزمجه ، لاک پشت آسیایی  و… میباشد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.