چاه غار افوس، داران

نام انگلیسی:     

نام فارسی :  چاه غار افوس 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

موقعیت

اگر از شهرستان داران به سوی الیگودرز حرکت کنیم، پس از طی 28 کیلومتر به میاندشت می​رسیم. از حدود یک کیلومتری میاندشت راهی از سمت چپ جاده جدا می​شود که پس از 9 کیلومتر ما را به روستای افوس می​رساند.

معرفی

رشته کوه قبله کوه در غرب افوس کشیده شده است و چاه غار در دامنه یکی از دره​های آن، که دارای معدن خاک رس است، قرار دارد. برای رسیدن به دهانه چاه، یک ساعت کوه​پیمایی لازم است.

ساختمان

دهانه غار از دو چاه دوقلو تشکیل شده است که یکی از آن​ها بعد از حدود 6 متر با چاه بزرگ یکی می​شود. چاه بزرگ تا عمق 12 متر ادامه می​یابد و به تالاری به مساحت30 متر مربع می​رسد. در اطراف تالار، غارسنگ​هایی شیری رنگ و زمخت دیده می​شوند. در انتهای تالار، دهلیزی مایل به طول حدود یک متر و جود دارد که به چاه تنگ دیگری، که حدود 8 متر عمق دارد، منتهی می​شود. چاه دوم انتهای غار است. به فاصله حدود 500 متر و دو دره بعد از چاه، در جهت قله قبله کوه، چاهی دیگر وجود دارد که به شکل استوانه است و قطر قاعده آن به 6 متر می​رسد، چاه پس از حدود 7 متر گشاد می​شود و انتهای آن را توده بزرگ برف یخی می​پوشاند. برف​های انتهای چاه از سالی به سال دیگر باقی می​مانند و یک برف چال دائمی را تشکیل می​دهند. آیا در زیر برفچال، چاه دیگری وجود دارد؟ به علت کارستی بودن منطقه، احتمال وجود یک چاه دیگر در زیر برف​ها هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.