آبشار آب ملخ، سمیرم-دنا

نام آبشار:  آبشار آب ملخ، سمیرم-دنا

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار آب ملخ سمیرم در موقعیت جغرافیایی E512113 N310901 در استان اصفهان واقع است. موقعیت آبشار در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و در مجارورت روستای آب ملخ قرار دارد. وجه تسمیه نام آبشار به این خاطر است که ترکیبات خاصی در آب آن وجود دارد که موجب از بین رفتن ملخ‌های مهاجم می‌شود. وجود این ترکیبات باعث شده تا از آب آبشار به عنوان یک آفت کش طبیعی برای آبیاری مزارع استفاه شود. ام دیگر این آبشار، تخت سلیمان است و به خاطر سنگی که مانند پل دو طرف دره را به یکدیگر متصل کرده این نام به آبشار نسبت داده شده‌است.

 

به گفته اهالی روستا سال‌ها قبل، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ‌ها قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و آنها را یکجا نابود کردند. آین آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است. وجه تسمیه این منطقه به دلیل قطعه سنگ بزرگ و طبیعی است که به مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته است و دو دره را به یکدیگر متصل می‌کند.برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پل به مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. منظره خیال انگیز و بی مانند تخت سلیمان روی رودخانه آب ملخ همچون تخت طاق مانندی که بر بالای رودخانه قرار گرفته است بسان پلی زیبا و طبیعی مسافران و گردشگران را به غار داخل کوه هدایت می‌کند. از دهانه غار طبیعی که در تخت سلیمان وجود دارد، چشمه‌ای با آب زلال و گوارا می‌جوشد و از اطراف این تخت به رود پایین دست آن می‌پیوندد.

 

آبشار آب ملخ از دو بخش تشکیل شده است. اولین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است. پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌های بهار و تابستان است. از محل روستا تا آبشار، در حدود یکساعت پیاده روی در کنار رودخانه ای پر آب و گوارا لازم است. در محل تخت سلیمان، طی یک پدیده نادر طبیعی، آب رودخانه ماربر برای مدتی ناپدید شده و سپس کمی جلوتر در بستر خود هویدا می شود.

 

این پدیده منحصر بفرد، صدها سال پیش طی ریزش عظیمی از کوه در این محل ایجاد شده و جلوی عبور آب را مسدود کرده است. سپس جریان آب توانسته در همان بستر قبلی خود راهی تونل مانند به طور تقریبی هشتاد متر باز نموده و به جریان خود ادامه دهد اما آنچه که زیبایی خاصی به این پدیده بخشیده است. وجود چشمه یا سرابی با آبدهی فراوان است که از دیواره های شمالی بالای سقف تونل خارج شده به شکل آبشاری آبپاش مانند، هر دو دهانه تونل را پوشانده است. در حقیقت آب ملخ نام همین آبشار یا سراب خروشان است. کوهنوردان و طبیعت گردان می توانند برای دیدار بهتر از طبیعت دنا، روستای آب ملخ و پدیده تخت سلیمان، طی یک برنامه ریزی سه روزه و از طریق دره اتابکی به قلل قدویس صعود و در برگشت از کنار رودخانه و جنگل به تخت سلیمان رفته و از آن بهره ببرند.

1 نظر
  1. خداکرم فاتحی دهاقانی می‌گوید

    جمعه ۱۹/۲/۱۳۹۳ درقالب یک توریک روزه موفق به بازدید از آب ملخ و تخت سلیمان شدیم برنامه ای پر مخاطره ولی هیجان انگیز
    بازدید از آن را به کلبه افراد بالاِی ۱۰ سال با همراهی یک راهنمای مجرب کوهنوردی توصیه می کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.