دلفین یونس

نام علمی : Grampus griseus

نام انگلیسی:  Risso's Dolphin  

نام فارسی: دلفین یونس

 

 

پراکندگی

مشخصات: فاقد پوزه‌ی دراز است. جلوی سر تقریباً حالت عمودی دارد. فک بالا معمولاً بدون دندان است، باله‌ی پشتی بلند، خمیده و نوک‌دار، باله‌های سینه‌ای بلند و داسی‌شکل، رنگ بدن خاکستری تیره تا سیاه، که با بالارفتن سن رنگ حیوان رو به سفیدی می‌گذارد ولی باله‌ها همچنان تیره می‌مانند، بر روی پوست نیز خطوط سفید نامنظمی وجود دارد.

 

اندازه‌ها: طول بدن 5/2 تا 4 متر، طول باله‌های سینه‌ای 60 سانتی‌متر، بلندی باله‌ی پشتی 40 سانتی‌متر، پهنای دم 76 سانتی‌متر، تعداد دندان‌ها در هر نیمه آرواره پایین 2 تا 7 عدد، آرواره بالا معمولاً فاقد دندان و یا گاهی دارای 1 تا 2 دندان است که وجه تمایز آن با سیار دلفین‌ها می‌باشد. وزن حدود 400 کیلوگرم.

 

پراکندگی: این دلفین برای نخستین‌بار در ایران در سال 1370 توسط نگارنده در سواحل دریای عمان (10 کیلومتری شرق هورگالک واقع در نزدیکی روستای زرآباد بین بندر جاسک و بندر کُنارک) مشاهده و شناسایی شد. این دلفین به‌دلیل نامشخصی مرده و در ساحل افتاده بود. بدن آن سالم ولی رنگش کاملاً سیاه بود.

 

پراکنش جهانی: اکثر آب‌های گرم و معتدل.

 

عادات: از عادات و وضعیت تولیدمثل این دلفین اطلاع دقیقی در دست نیست. غالباً به‌صورت اجتماعی زندگی می‌کند و می‌تواند به مدت نیم‌ساعت زیر آب باقی بماند. اغلب در آب‌هایی که بیشتر از 180 متر عمق دارد، مشاهده می‌شود. بسیار بازیگوش است. علاقه‌ی زیادی به تعقیب کشتی‌ها، موج‌سواری و بیرون پریدن از آب دارد. این دلفین و دلفین بینی‌بطری هم در اسارت و هم در حالت طبیعی قادرند با هم جفت‌گیری و تولید مثل کنند ولی بچه‌ها نازا هستند. اغلب از اسکوئیدها و یا اختاپوس‌ها تغذیه می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.