سنگ چهره، دهدشت

سنگ چهره، دهدشت، استان کهگیلویه و بویراحمد تصاویر قاسم خشت زر
نام فارسی:  سنگ چهره

نام انگلیسی: Chehreh rock

سنگ چهره در موقعیت جغرافیایی N304944 E505043 در استان کهگیلوییه و بویراحمد واقع است. این سنگ در بلندای روستای متروکه ای به نام مه گردی واقع است. مه‌گردی گرچه اکنون به علت مهاجرت ساکنان خود چندین سال است که خالی از سکنه است؛ اما جاذبه طبیعی بکر و چشمه‌های جوشان آن همواره مأمن گردشگران و طبیعت دوستان است. این منطقه زیبا و رویایی دارای پوشش گیاهی متنوع و طبیعت دل‌انگیزی است که اگر نتوان گفت بی‌نظیر، اما کم‌نظیر است. البته چیزی که در مه‌گردی بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند و به عنوان نماد این منطقه شناخته می‌شود؛ سنگ زیبا و خارق‌العاده‌ای است که به «سنگ چهره» مشهور است.

سنگ چهره در ۱۰۰ متری روستای متروکه مه‌گردی و بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۸۰۰ متر قرار دارد. سنگ چهره با ارتفاع دو متر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم متر قرار گرفته که محل اتصال این دو سنگ کمتر از ۳۰ سانتی‌متر است. سنگ چهره به دلیل قرار گرفتن در لبه پرتگاه بلند از بیشتر مناطق سرفاریاب قابل مشاهده است.

دلیل ایجاد این سنگ، فرسایش است و با وجود جنس ضعیف‌تر سنگ زیرین و فرسایش آن توسط آب‌های جاری و باد، این سنگ زیبا به وجود آمده و زیبایی آن دوچندان شده است. گرچه این سنگ صدها سال است که پابرجا مانده، اما طبیعت گردان و کوهنوردان باید سعی کنند از هر حرکتی که موجب ایجاد ضربه و برهم زدن تعادل و استحکام این سنگ می‌شود، اجتناب کنند. وجود سنگ زیبای چهره در این منطقه و نیز آب و هوای کوهستانی آن، جاذبه‌های سحرانگیزی را در این منطقه رقم زده است.

1 نظر
  1. reza می‌گوید

    شما مجموعه ای بی نظیر و مسحور کننده از آثار طبیعت ایران را در معرض عموم گذاشته اید. با هر نیتی این کار را کرده باشید در وضعیت فعلی که عده ای کمر به نابودی طبیعت کشور بسته اند و سالانه صدها هکتار از مراتع و حنگل ها را غارت می کنند و به عمد به آتش می کشند معرفی این آثار و شناساندن آنها خیانت است . چه بسا چندی بعد این آثار دیگر وجود نداشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.