قلعه نهبندان

قلعه نهبندان از جمله آثار به جامانده تاریخی در خراسان جنوبی است که قدمت آن به دوران اشکانیان می­رسد و به گفته عده­ای از صاحب نظران محل شهر باستانی«نه» در آن جا بوده است.در این قلعه سفال­هایی وجود دارد که به لحاظ شکل ظاهری و رنگ­آمیزی شباهت زیادی به سفال­های دوره اشکانی دارد. البته وجود سفال­های دوره صفویه در قلعه حکایت از آن دارد که این قلعه تا دوران  صفویه نیز مورد استفاده واقع می­شده است.

قلعه نهبندان که امروزه تپه مدوری به ارتفاع 20 متر و قطر 300متر را تشکیل می­دهد، به وسیله حصار بلند و عریضی محصور گردیده و برج­های متعددی نیز آن را در بر گرفته است. مرتفع­ترین بخش قلعه را سمت شرقی آن تشکیل می­دهد که از قرار معلوم جایگاه کهنه­تر یا ارگ شهر بوده است. در سمت جنوب قلعه آثار دروازه­ای دیده می­شودکه نشان می­دهد این قلعه در دوران آبادانی و رونق احتمالاً دارای دروازه­هایدیگری نیز بوده است.

ورودی قلعه از طریق دروازه­ای بوده که به یک هشتی وسیع می­رسیده و از آنجا انشعاب­هایی به گذرها و کوچه­ها وجود داشته است. سطح قلعه ناهموار و دارای پستی و بلندی فراوانی است. این قلعه دارای حصاری بلند و در عین حال عریض بوده تا نگهبانان و قراولان به راحتی برفراز حصار تردد نمایند.مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه چینه و خشتبوده ولی وجود قطعات آجر و گچ­ نشان دهنده آن است که در این قلعه بناهای آجری و گچی نیز احداث شده است.

معماری این قلعه به لحاظ فرم و طرح آن دارای ویژگی­های گوناگونی در بخش­های حصار، برج، اتاق­ها و ورودی و گذرهاست که اگر چه اکنون از پلان اصلی و نقشه قلعه چیزی جز آوار برجای نمانده ولی همان مخروبه قلعه نیز نشانگر نوعی استادی و فن در نوع قلعه از دوران اشکانی تا دوره صفویه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.