لاک پشت زیتونی ریدلی

نام فارسی : لاک پشت زیتونی ریدلی

نام علمی:  Lepidochelys olivacea 

نام انگلیسی:  Olive Ridley Turtle

 

 

پراکندگی

از خانواده لاک پشتهای دریایی است. ساکن خلیج فارس و دریای عمان است. طول لاک این سنگ پشت به حدود 70 سانتیمتر می رسد. لاک این لاک پشت به رنگ سبز زیتونی است و به وزنی بالای 50 کیلوگرم خواهد رسید. همه چیز خوار است. هر دو تا سه سال یکبار تخم گذاری می کند و در هر بار تخم گذاری 105 تا 115 تخم می گذارد که بعد از 45 تا 70 روز بچه لاک پشت ها متولد می شوند. نام لاک پشت زیتونی دریای ریدلی به خاطر رنگ عموما سبز پوست و لاک یا کاراپاس آن هاست. آن ها کاملا شبیه به لاک پشت کمپ ریدلی هستند با این تفاوت که لاک پشت زیتونی دریایی ریدلی فقط در آب های گرم مانند قسمت جنوبی اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و اقیانوس هند یافت میشوند. لاک پشت زیتونی دریای ریدلی و کمپ ریدلی کوچکترین گونه لاک پشت دریایی هستند که وزن آن ها به 100 پوند (45 کیلوگرم) و طول آن ها به 2 فوت (65 سانتی متر) میرسد. لاک پشت زیتونی دریای ریدلی سر و لاک کوچکتری نسبت به کمپ دارد.


این لاک پشت ها منزوی هستند و اقیانوس را ترجیح می دهند.آنها هر سال صدها یا هزاران مایل مهاجرت میکنند و فقط یک بار در سال به صورت گروهی گرد هم می آیند. در این هنگام  گونه های ماده برای تخم ریزی به ساحل می روند. روی ساحل  به سمت آشیانه حرکت میکنند که در این هنگام ممکن است تعدادشان به هزاران لاک پشت برسد. لاک پشت زیتونی دریایی ریدلی در تمام سواحل گرمسیری و نیمه گرم سیری دنیا آشیانه می سازد. در دوران لانه گذاری از باد و جریان جزر و مد کمک میگیرند تا به ساحل برسند. زمان لانه گذاری از ماه ژوئن تا دسامبر است.

 

لاک پشت زیتونی دریایی ریدلی گوشتخوار است و از موجوداتی مانند چترهای دریایی، حلزون ها، خرچنگ و میگو تغذیه میکند. آنها همچنین از جلبک ها و خزه های دریایی نیز تغذیه میکنند. نوزادان اکثرا قبل از رسیدن به اقیانوس از بین میروند و طعمه خرچنگ ها، راکون ها، خوک ها، مارها و پرندگان میشوند. بالغ ها نیز گاهی اوقات طعمه کوسه ها میشوند. با این وجود لاک پشت زیتونی، فراوان ترین گونه لاک پشت دریایی شناخته شده است. ایالت متحده جمعیت قسمت غربی اقیانوس اطلس را در خطر انقراض اعلام کرده و همینطور سایر جمعیت ها نیز در حال تهدید به انقراض قرار دارند. بسیاری از دولت ها محافظت هایی را برای لاک پشت زیتونی قرار داده اند اما هنوز هم تخم ها از بین میروند و گونه ماده تخم گذار نیز برای استفاده از پوست و گوشت آن کشته میشوند. تور های ماهیگیری نیز آسیب زیادی به این لاک پشت ها رسانده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.