محصولات گورتکس از چه ساخته شده اند

انجمن پزشکی کوهستان ایران: لایه گورتکس ترکیبی از دو ماده منحصر بفرد به ثبت رسیده است .یکی از این دو جزء تترا فلوئورو اتیلن خالص ePTFE است که در هر اینچ مربع 9 میلیارد منفذ دارد . هر یک از این منافذ بسیار کوچکتر از یک قطره ریز آب( 20000 بار)امابسیار بزرگترازیک مولکول بخار آب(700 بار)است.

 

قطره نمی تواند از منافذ لایه عبور کند ولی مولکول به صورت بخار قادر به عبور از آن است . قابلیت عبور بخار را " قابلیت تنفس " می نامند . جزء دیگر ماده ای است که روغن و چربی را بخود نمی گیرد (دافع چربی) و از آلوده شدن گورتکس به مواد چرب نظیر روغن های نفتی ,مواد غذایی,حشره کشها و دیگر مواد مضر جلوگیری می کند.

 

برای ایجاد یک پوشش ضد آب و باد که در عین حال " قابلیت تنفس "را حفظ کند لایه گورتکس را روی پارچه های دیگر می پوشانند پارچه هایی که بر چسب اجاره نامه ما را دریافت کرده و توسط طرف های تجاری ما عرضه میشوند مجهز به پوشش گورتکس و بنابراین ضمن حفظ " قابلیت تنفس " ضد آب و ضد هوا نیز هستند .

 

تفاوت بین پارچه دافع آب (water repellent) وضد آب : (water proof) پارچه های دافع آب در برابر ورود آب با فشارهایی کمتر از یک پوند بر اینچ مربع (1p.s.i) مقاومت می کنند . این پارچه ها در مواردی کاربرد معقول و قابل قبولی دارند اما در هوای مرطوب حفاظ های مطمئنی نیستند . اما برای پارچه ضد آب , استاندارد و معیار مشخصی تعریف نشده است . باید این نوع پارچه ها هنگام رفتن در هوای در هوای بارانی یا زانو زدن و نشستن روی سطوح خیس یا مثلا" هنگام شکار ماهی آزاد در آلاسکا در برابر ورود آب ,مقاوم باشند . مثلا" شخصی با وزن ۷۵ کیلو گرم هنگام نشستن p.s.i 3 فشار (سه پوند بر اینچ ) و هنگام زانو زدن p.s.i16فشار بر تکیه گاه خود وارد می کند و میزان مقاومت پارچه گورتکس p.s.i 65 است . پارچه های معمولی با منافذ ریز حدود ۳/۳ تا ۵ پوند بر اینچ مربع طبق استاندارد ISO 811 مقاومت دارند.

 

" قابلیت تنفس " چیست و چرا به آن نیازمندیم ؟

بدن تر ۲۶بار بیشتر از بدن خشک گرما را از طریق رسانش تلف می کند . پس اگر لباس بطرز مناسبی " تنفس" نکند ,بدن با عرق کردن مرطوب شده و اتلاف گرمایی آن شتاب می گیرد و باعث احساس ناراحتی شدید می شود . ممکن است احساس شود که پارچه لباس نشتی دارد و بدن در خطر افت دمای شدید قرار گیرد . هر چه جذب رطوبت از پوست سریعتر باشد ,احساس راحتی بیشتری می شود . پارچه های گورتکس از حیث دوام ,قابلیت تنفس ,ضد آب بودن بهترین پارچه های موجود است.

 

معنی " بیشتر ضد آب بودن " چیست ؟ این اصطلاح درست است یا نه ؟

هر چه پارچه در برابر نفوذ آب تحت فشار مقاومتر باشد " ضذ آب تر " است. ممکن است هنگام نشستن روی یک سطح خیس ,نشیمنگاه خشک بماند اما با زانو زدن روی همان سطح ,آب به درون لباس نفوذ کند یا مثلا" پارچه ای که حداکثر در برابر ۳پوند بر اینچ مربع فشار ,از نفوذ آب جلوگیری می کند نسبت به پارچه ای که حداکثر مقاومت آن۱/ ۳ پوند بر اینچ مربع است ,کمتر ضد آب است . عموما" برای تعیین و میزان " ضد آب" بودن یک پارچه ,یکی از سه نوع آزمون رایج است که از میان آنها آزمون هیدروستاتیکی و فرم انگلیسی (ISO 811) بیشتر واقع گراست زیرا با شبیه سازی آزمایشگاهی آن می توان پارچه های واقعی موجود در جهان واقعی را مورد آزمایش قرار داد. گور این روش را برای آزمون پارچه های خود انتخاب کرده است.

 

پارجه ها چگونه " تنفس " می کنند ؟

آهنگ زمانی نرخ انتقال ذرات بخار آب : سرعت عبور ذرات بخار آب از یک پارچه تابع خارج قسمت نیروی رانش بر مقاومت پارچه در برابر عبور آب است. نیروی رانش از اثر متقابل رطوبت و گرما تامین میشود . هر گاه گرما و رطوبت درون پارچه زیاد شود,بخار به بیرون رفتن تمایل پیدا می کند . مقاومت (RET) پارچه یا هر چیز دیگر عامل ایستادگی در برابر عبور آب است . هر یک از لایه های پارچه, و نه تنها لایه خارجی , چنین مقاومتی دارند . ازدیاد مقاومت ,عبور بخار را کاهش می دهد ( که مفهوم کاهش"قابلیت تنفس " است )

 

آیا روپوش گورتکس با دوام است ؟

هیچ محصولی تا ابد دوام ندارد و گورتکس نیز چنین است و سرانجام فرسوده می شود . اما دوام ,ضد آب بودن ,و"قابلیت تنفس" گورتکس بالاتر از همه است و در مقایسه با محصولات مشابه ,عمر بیشتری دارد .از مزیت های آن انعطاف در برابر رطوبت و سایش است که گورتکس از این جهات آزمون موفقیت آمیز را گذرانیده و می گذراند . درزهای (SEAM) گورتکس در برابر پیچش ۵ تا ۱۶ بار با دوام تر از دیگر پارچه هاست و با رعایت دستورات نگهداری که توسط تولید کننده ارائه می شود دوام از این هم بیشتر می شود .

 

اولین بالا پوش گورتکس من نشتی داشت . چرا باید یکی دیگر بخرم ؟

تعداد زیادی از روپوشهای اولیه ای که گورتکس (تولید سالهای ۱۹۷۸ ) به بازار عرضه کرد به دلیل آب بندی نبودن درزها با چربی موجود در عرق بدن آلوده می شدند و آب به درون آنها نفوذ می کرد .اما همانها هم از محصولات دیگری که با هم به بازار آمده بودند با دوامتر بودند . بیش از ۱۷سال تحقیق ,بهبود دهی ¸ صرف زمان ¸ تلاش ¸ و سر مایه گذاری عظیم ¸ بالا پوشهای نشتی آن روزگاران را به محصولات با دوام ¸ نفوذ ناپذیر ¸ خشک و راحت امروزی تبد یل کرد . این بهبود ¸ آنهایی را که با اجازه نامه و زیر نظر خود¸

به تولید اشتغال دارند نیز شامل می شود وهر طرح جدید در شرایط شبیه سازی شده بارانهای شدید ¸ مورد آزمون قرار می گیرد از ۱۹۸۹ به اینطرف فقط محصولاتی به بازار عرضه می شوند که از عهده آزمونهای دقیق شبیه سازی شده برای شرایط سخت بر آمده باشند .برای مو فقیت در این آزمون ¸ همه درزها را با نوار نفوذ ناپذیر گور سیم GORE SEAM و مسدود کنند های ضد هوا با ساختار پیچیده می پو شانند واضح است که طراحی و تولید نیز باید مناسب باشد .

 

چرا محصولات گورتکس اینقدر گران هستند ؟

زیرا بهترین مواد اولیه و پارچه هایی با کا رآیی بی نظیر در آن بکار رفته اند . فقط به بهترین تولید کنندگان¸ اجازه تولید گورتکس داده می شود و فقط این تولید کنندگان قادر به تولید گورتکس هستند . گور استاندارد بالایی را در کنترل کیفیت کالا بکار می گیرد همه درز های بیرونی باید با نوار گور آب بندی شود . همه طرحها قبل از ارائه به بازار باید از عهده آزمونهای جدی برآیند ¸ در نتیجه گور ظریف ترین¸ با دوامترین ¸ نفوذ ناپذیر ترین محصول با قابلیت تنفس بالا را به بازار عرضه می کند . هیچکس قادر به رقابت با آن

نیست . مواظبت از پارچه های گورتکس این مواظبت ها آسان است . کافی است در ماشین لباسشویی با آب نیم گرم یا با پودر معمولی و آب ولرم شسته شوند . دستور شستن روی بر چسب های چاپ و به لباس دوخته شده اند و همراه با هر یک از لباسها دستورالعمل چاپی به خریدار داده میشود.

 

آیامواظبت از بادگیرهای گورتکس مشکل است ؟

مواظبت از این بادگیر ها نیز آسان است . کافیست بادگیر را در ماشین با آب گرم یا با آب گرم و پودر شسته وتمیز کنید . بر چسب دستور نگهداری به بادگیر دوخته شده است.

 

آیامی توان گورتکس را به خشکشویی داد ؟

خشکشویی به گورتکس آسیب نمی رساند به شرط اینکه حرفه ای عمل شود و از پاک کننده مناسب استفاده شود .

 

چگونه لکه های گورتکس را می توان پاک کرد ؟

بعضی لکه ها نظیر مرده حشرات و شیره های گیاهی ممکن است پاک نشود اما بر تنفس پارچه اثری ندارد . برای بارانی های گورتکس نیز از پیش شوینده استفاده کنید ( نظیر shout یا شوینده های اسپری گازی) دستور پیش شویی را از برچسب دوخته شده به لباس بخوانید و بر طبق دستور محافظت گورتکس به شستن بعدی اقدام کنید . بعضی از لکه های مقاوم را متخصصان حرفه ای می توانند پاک کند .

 

تفاوت بین پارچه بادشکن و پارچه ضد آب گورتکس

پارچه های بادشکن گورتکس در بالا پوششهای کرکی نظیر باد شکن ¸کت کرک دار ¸جلیقه ¸کلاه به خاطر سبکی و راحتی در شرایط متفاوت آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. بادشکن های کرکی ۵ /۲ برابر دو پو شهای کرکدار استاندارد گرمی دارند . بادشکن های گور کاملا" ضد باد و قابل تنفس اند اما ضد آب نیستند و برای هوای مرطوب تهیه نشده اند.لذا به درزها و شکافهای ضد آب و ضد هوا که در کت های بارانی معمول است مجهز نیستند .

 

فناوری پارچه های گورتکس برای رفتن در آب چیست ؟

تکنولوژی بالا پوشهای غوطه وری که حاصل استفاده از پارچه منحصر بفرد چند لایه ¸ فرآیند آب بندی درز¸ و فناوری تولید است نخستین بار توسط گور برای تهیه لباس ملوانان نیروی دریایی بکار گرفته شد . بخار حاصل از عرق بدن روی سطح درونی این پارچه جایگیر نمی شود تا ملوان احساس ناراحتی ناشی از سرما و سنگینی رطوبت نکند . این فن آوری به لباس امکان می دهد که هنگام فرو رفتن کامل به زیر آب به راحتی تنفس کند . در نتیجه کسی که این لباس را بپوشد چه درون استخر آب یخ سالن باشد چه درون قایق شناور احساس راحتی می کند . برخورد با اجسام تیز و برنده باعث سوراخ شدن آن می شود.

1 نظر
  1. سارا می‌گوید

    آیاپارچه گورتکس ضدچربی هم هستند ؟
    برای تهیه آن به کجابایدمراجعه کرد؟
    باسپاس فراوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.