پایکا

نام علمی : Ochotona rufescens

نام انگلیسی:  Afghan (Rufescent) Pika  

نام فارسی: پایکا

 

 

پراکندگی

(خرگوش کوش)

(کرمانی: موش کُله)

مشخصات: از نظر ظاهری شباهت زیادی به موش‌های بزرگ دارد، با این تفاوت که در این حیوان دم تقریباً از بین رفته است. گوش‌ها بسیار کوچک و گرد است به طوری که به پهنای گوش مساوی طول آن است. برخلاف خرگوش‌ها پاها زیاد بلند نیستند و تقریباً با دست‌ها مساویند. موها بلند، انبوه و نرم است. رنگ‌ موهای این حیوان متفاوت وغالباً رنگ پشت، شبیه رنگ محیط است و از خاکستری مخلوط با سیاه تا قرمز روشن تغییر می‌کند. نر و ماده هم شکل و تقریباً به یک اندازه هستند.

 

اندازه‌ها: طول سر و تنه 150 تا 180 میلی‌متر، پا 29 تا 34 میلی‌متر، وزن حدود 500 گرم. (نمونه محدود)

 

زیستگاه: مناطق کوهستانی تا ارتفاعات بالاتر از 3000 متر.

 

پراکندگی: از خراسان تا کرمان، اصفهان، کردستان، تهران و سمنان.

پراکنش جهانی: آسیای میانه.

 

عادات: روزها فعال است. اغلب به صورت دسته جمعی، ولی با فاصله نسبتاً زیاد از یکدیگر زندگی می‌کنند. در زیر سنگ‌ها و صخره‌ها لانه می‌سازد، معمولاً در اطراف لانه علوفه زیادی جمع‌آوری می‌کند. ارتفاع و قطر علوفه جمع‌آوری شده، گاهی به نیم‌متر می‌رسد. در برخی از اوقات در حالی که یک شاخه گیاه را به دهان گرفته و به سمت لانه‌اش می‌دود مشاهده می‌گردد. خواب زمستانی ندارد. اغلب در نزدیک لانه در حال آفتاب گرفتن مشاهده می‌شود. صدای خاصی شبیه سوت و یا عوعوی سگ دارد، در موقع صدا دادن خود را به جلو و عقب می‌کشد. زیاد ترسو و فراری نیست، نمی‌تواند سریع بدود و معمولاً با پرش‌های کوتاهی حرکت می‌کند.

 

غذا: گیاه‌خوار است و معمولاً از برگ و شاخه بوته‌ها تغذیه می‌نماید.

 

تولیدمثل: در سال چندین بار تولیدمثل می‌کند. مدت آبستنی حدود 40 روز است و چهار تا 10 بچه کور و بی‌مو می‌زاید. بچه‌ها در سه ماهگی قادر به جفت‌گیری و تولیدمثل هستند.

1 نظر
  1. میلاد خسروی می‌گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید و عرض تبریک به خاطر میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص)، عرضم به خدمت شما اینکه نام علمی صحیح این گونه : Ochotona rufescens و نام انگلیسی صحیح آن نیز : Afghan (Rufescent) Pika می باشد، با تشکر از زحمات شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.