کوهنوردی و غار نوردی

امروزه اثر حیات بخش ورزش بر جسم و روح انسان بر همگان روشن است و تردیدی در آن نیست. کوه​نوردی ورزشی است که به میدانی خاص نیاز ندارد و در هر سن و سالی می​توانیم به آن بپردازیم. تمامی کوه​های ایران میدان ورزش کوه​نوردان اند. کوه​های البرزر و زاگرس، کوه​های زیبایی هستند. دره​های البرز با چشمه​های آب گوارا و پوششی از چمن و گل و درختان بید و باغ​های میوه، مناظری بهشت گونه پدید آورده​اند. هیچ یک از این دره​ها به هم شبیه نیست و هر یک دنیای خاص خود را دارد. گردش در این دره​ها و صعود به قلل آن​ها، نوشیدن آب هر چشمه و تنفس هوای کوهستان علاوه بر تقویت قلب و ریه به متعادل شدن ترکیبات خون کمک می​کند.

کوه برای کسانی که معقولانه بر آن پا می​نهند، مهربان​ترین دایه، و برای کسانی که ناشیانه و بدون شناخت به ملاقات آن می​روند، خشن و نامهربان است. بنابراین به افرادی که به ورزش کوه​نوردی و غار نوردی می​پردازند، توصیه می​شود یک دوره کلاس کارآموزی ببینند تا در مواقع برخورد با مشکل، مثل بالا رفتن از سنگ​های چندمتری و پایین آمدن از شیب تند کوه​ها، درون دهلیز غارها، و رفتن به اعماق چاه​ها دچار حادثه نشوند.

غارنوردی یکی از رشته​های کوه​نوردی است. بر سر راه یک غار نورد مشکلاتی نظیر وجود پرتگاه، شیب​های تند و لغزنده، و چاه وجود دارد. به همین دلیل آشنایی با فن سنگ نوردی برای بازدید از غارها لازم است، به ویژه غارهایی که دارای شبکه​ای پیچیده از دالان​ها و هلیزها هستند و ناشی گری در بازدید از آن​ها سبب سرگردانی و ایجاد مشکلاتی برای غارنورد می​شود.

بازدید از غار نیازمند وسایلی است که کمبود یکی از آن​ها می​تواند حادثه​ای را به دنبال داشته باشد. تمامی مردان و زنان ایرانی از ده ساله تا هفتاد ساله می​توانند به غار نوردی بپردازند و غارهای ایران را، که هر یک زیبایی خاصی دارد، مورد بازدید قرار دهند؛ پدیده​های دیدنی درون آن را مشاهده کنند؛ و با تنفس هوای مرطوب و عاری از میکروب آن به ورزش بپردازند و با آرامشی باورنکردنی، که حاصل توقف و گردش درون غار است، آن را ترک کنند.

1 نظر
  1. جلال زارعی می‌گوید

    سلام
    ممنون از مقاله ای که منتشر کرده اید
    به نظر بنده غارنوردی خود یک رشته مجزا، پیچیده و بزرگ است و از زیر مجموعه های کوهنوردی نمی تواند باشد، استفاده از فنون سنگ نوردی در غارهای عمودی کاری خطرناک است، غارنوردی خود ابزارها و فنون خاص خود را دارد، در مورد غارهای افقی کوچک می شود گفت هر کسی میتواند وارد شود ولی در مورد غارهای طولانی، عمودی و غارهایی مثل غارهای آبی، اتشفشانی، ساحلی، نمکی و غارهای برفی ورود افراد غیر متخصص خیلی خطرناک است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.