بازالت های منشوری، سربیشه

    

نام انگلیسی اثر:

نام فارسی اثر:  بازالت های منشوری، سربیشه

 

 

 

موقعیت جغرافیایی

بازالت های منشوری سربیشه در موقعیت جغرافیایی N3232 E5936 در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. معدن گوریت نزدیک شهرستان سربیشه بیرجند قرار گرفته است. در این معدن رخنمون هاى زیبایى از ستون هاى شش گوش بازالت (آندزیت بازالت) به چشم مى خورد که بر روى آنها لایه اى کرم رنگ دیده مى شود. یکى از ویژگى هاى این ستون ها خمش در برخى بخش ها است که چشم انداز زیبایى به آنها بخشیده است. بازالت هاى سربیشه اکنون براى به کارگیرى در کارهاى عمرانى گوناگون برداشت مى شوند. سن بازالت هاى سربیشه نئوژن است.

ستونهای منشوری مخصوص سنگهای آتشفشانی بوده و انقباض ناشی از انجماد گدازه و نیروی کششی ایجادی باعث کشش در سه جهت موازی با سطح گدازه و با فاصله زاویه ای 120 درجه از یکدیگر اثر می کنند. در نتیجه تأثیر این نیروها، توده آذرین در جهت قائم به ستونهای شش گوش مستقیم می گردد. معمولاً ردیف منشورهای عمیق تر منظم تر از ردیف منشورهای بالایی گدازه است.

اگر از سربیشه واقع در جنوب شهرستان بیرجند به سمت غرب، جاده را ادامه دهید بعد از طی چند کیلومتر به روستا های گورید می رسید در مجاورت این روستا و سمت راست جاده، معدنی وجود دارد که این سنگ ها در آن پهلو به پهلو خوابیده اندو با استخراج آنها  پارک ها و خیابان ها تزیین می شوند.این سنگ ها به بازالت های منشوری مشهور هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.