جزیره خارکو

نام جزیره:  جزیره خارکو

 

 

موقعیت جغرافیایی

این جزیره در موقعیت جغرافیایی N292005 E502102 قرار دارد. خارکو با درازای ۸ کیلومتر و پهنای تقریبی ۴۰۰ متر در فاصله ۵ کیلومتری از جزیره خارک قرار دارد. این جزیره دارای تعدادی تأسیسات به جای مانده از حضور نظامیان کشور در سال‌های جنگ ایران و عراق از جمله اسکله و ساختمان‌های انبارمانند می‌باشد که امروزه محل مناسبی جهت رشد پرندگان در این جزیره‌است. این جزیره همچنین زمانی محل استقرار نظامیان انگلیسی جهت تسخیر خارک بود و پیش از آن نیز میر مهنای بندر ریگی برای حمله به هلندیان در خارک از خارکو نیروهای خود را به سمت خارک گسیل داشته‌است.پناهگاه حیات وحش خارک و خارکو در فاصله ۵۴ کیلومتری شمال غربی بوشهر در آبهای ساحلی واقع شده است .

 

پوشش گیاهی و حیات وحش

پوشش گیاهی عمده منطقه شامل کنار ، کهور ، انجیر ، معابد ، انجیر بنگال و انواع گیاهان علفی می باشد . مهمترین جانور منطقه آهو می باشد که قریب به ۱۵۰ سال پیش به این جزیره انتقال یافته و علیرغم وجود یکسری تعارضات انسانی و عوامل محدوده کننده طبیعی نظیر خشکسالی ، توانسته است خود را با محیط جزیره وفق داده و در جزیره ماندگار شود .

 

سایر ویژگیهای طبیعی :

جزیره خارک به همراه جزیره خارکو به دلیل ارزشهای فوق العاده اکولوژیکی که دارای یکی از از اجتماعات منحصر به فرد مرجانهای و زیستمندان دریایی ، محل تخمگذاری هزاران قطعه پرندگان آبزی و کنار آبزی می باشد .

 

مشکلات و معضلات مهم منطقه

– توسعه بیش از حد و همه جانبه تأسیسات نفت و گاز و پتروشیمی ، جاده کشی و خاکبرداری که منجر به تخریب شدید زیستگاه آهوان گردیده است . – افزایش بی رویه جمعیت کلاغ هندی در سطح جزیره – بیماری پوستی شایع شده در جمعیت آهوان ( سال ۸۲ الی ۸ ) منجر به تلفات قابل توجه گردیده است .

 

ویژگی و سیمای عمومی منطقه( شامل وضعیت توپوگرافی , چشم انداز, پو شش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی , وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدورها ) :
سطح این جزیره فاقد هر گونه پستی و بلندی است و به صورت پشته ای بسیار کم ارتفاع از دنباله های طاقدیس های زاگرس جنوبی ایران است . هیچ گونه کوه یا تپه و ناهمواری در آ» وجود ندارد . بلندترین نقطه آن با 8 متر ارتفاع در مرکز جزیره و با شیب ملایم به اطراف قرار دارد .


پوشش گیاهی
گلایول ،سفید سریش،تمشکین عشق آبادی ،خیارک ،گرامورز ،ناز بیابانی ، آهوماش شور دوست ، مشگک ،انجیر معابد ، سیلن عربی ، مریم گلی مصری ، تیپ پوششی نریشت ، تیپ پوششی گل آفتابی درختچه ای

حیات وحش
پرندگان مهاجر ،‌دلفین ها ، لاک پشت های دریایی .

 

جاذبه های اکوتوریستی
به دلیل وجود سواحل شنی و ماسه ای و آبسنگ های مرجانی منطقه خوبی برای جذب توریست می باشد .

 

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی
این جزیره فاقد مناطق مسکونی می باشد .

 

تعارضات مهم منطقه
-وجود ندسا در این منطقه
-صید غیر قانونی مرجان ها توسط افراد سود جو

 

تجهیزات و امکانات
فاقد هر گونه تجهیزات و امکاناتی می باشد .

 

سایر ملاحظات
ضرورت دارد با هماهنگی نیروهای مسلح مستقر در جزیره بطور مرتب از محل بازدید و پایش مستمر صورت گیرد .

1 نظر
  1. رضا عاقلی می‌گوید

    عالی عالی عالی
    متشکرم
    خدا رو شکر از این همه زیبایی و قدرت و عظمت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.