غار رود افشان، فیروزکوه

نام انگلیسی:  Roudafshan Cave  

نام فارسی :  غار رود افشان

 

 

موقعیت جغرافیایی  

غار رودافشان در موقعیت جغرافیایی N353819 E523029 در استان تهران واقع است. در کوهستان البرز مرکزی در شهرستان دماوند روستای سرسبزی وجود دارد با باغات وسیع و چشمه سارهای فراوان و رودی پر آب که چشمان هر بیننده ای را خیره می‌سازد ، این روستا رود افشان نام دارد. در جنوب این روستا  غار زیبایی خودنمایی می‌کند به نام غار رودافشان. وقتی از تهران به سمت فیروزکوه خارج می‌شویم در مسیر جاده دماوند  در 45 کیلومتری فیروزکوه به یک جاده فرعی می‌رسیم به نام جاده سیدآباد که در سمت راست جاده قرار دارد.پس از طی نیم ساعت راه آسفالت به یک جاده خاکی می‌رسیم که پس از نیم ساعت ما را  مستقیما به روستای رودافشان می‌رساند.


از آنجا پس از گذشتن از یک رود پر آب و پشت سر گذاشتن شیب نسبتا تندی در مدت یک ربع ساعت به دهانه عظیم غاری بر می‌خوریم که بزرگی و زیبایی آن  هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند . درون غار ، تاریکی و سکوت محض حکمفرماست و فقط گاهی قطرات آب برای ثانیه‌ای سکوت را می‌شکند. درون غار پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیلهایی از سقف غار آویزان شده است.

 

غار رودافشان در استان تهران و در ۱۱۷ کیلومتری شهر تهران و ۴۵ کیلومتری شهر فیروزکوه و در مجاورت روستایی به همین نام واقع است.غار در دامنه جنوبی دره رودافشان قرار دارد. رودخانه دلیچای در ژرفای دره جریان دارد و آب دریاچه های تار و هویر را که حاصل ذوب یخچال های قره داغ است ، به رودخانه حبله رود می برد. دهانه غار در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا و در داخل گودی بزرگی به قطر حدودا ۱۰۰متر قرار گرفته است و تنها از لبه گودی قابل مشاهده است . اختلاف ارتفاع دهانه غار و بستر رود حدود ۲۰۰ متر است.دهانه غار بسیار وسیع و قوسی شکل است و به درازای ۴۰ متر و بلندی ۱۲متر است.


نخستین تالار عظیم غار به قطر ۸۰ در ۱۰۰متر و بلندای ۲۵متر بعد از دهانه قرار دارد . به علت استحکام لایه ها اثری از شکستگی و یا سنگ قابل سقوط در آن دیده نمی شود.این اعتقاد وجود دارد که هزاران سال قبل رودخانه همسطح دهانه غار بوده و احتمالا قسمتی از آب رودخانه دلیچای وارد دالان های غار شده و باعث گسترش و وسعت غار شده است. وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشانه سکونت انسان ها در غار در روزگار گذشته است.تالار دوم پس از یک دیواره سنگچین قرار دارد و دارای ابعادی حدود   ۶۰ در ۵۰ و بلندای ۲۰ متر است و فاقد هر گونه غارسنگ(ساختارهایی که در اثر انحلال و رسوبگذاری کانی ها در خلال جریان آب در داخل غار ها ایجاد می شود،مانند چکیده و چکنده) است.تالار سوم دارای ابعادی در حدود ۵۰ در ۴۰ و بلندای ۱۵ متر است. سرتاسر این تالار از چکیده ها و چکنده های زیبا و ستون ها و آبشارسنگ های خارق العاده است.


چکنده های نیزه ای و گل کلمی در سرتاسر سقف این تالار دیده می شود.در ادامه مسیر اصلی غار یک پلکان آهنی ما را به دهلیزی می رساند که دخمه بزرگی به ابعاد 6 در ۴ متر و ارتفاع ۳ متر در انتهای آن واقع است. یک حوض آب و ستونی در وسط آن دخمه دیده می شود. این دخمه را آناهیتا (الهه آبیاری و باروری ) نام نهاده اند.در ادامه مسیر اصلی پرتگاه های فراوانی وجود دارد و مسیر پس از حدود ۱۶۰متر به دالان انتهایی غار می رسد که طول آن ۱۰ متر است و در ارتفاع ۱۷۵۰متری سطح دریا و ۵۰ متر پایین تر از ارتفاع دهانه غار است. طول غار در مسیر اصلی حدود ۵۵۰ متر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.