دریاچه تار و هویر، دماوند

نام انگلیسی:  Tar & Havir lakes  

نام فارسی :  دریاچه تار و هویر

 

 

موقعیت جغرافیایی  

دریاچه تار در موقعیت جغرافیایی N354344 E521340 و دریاچه هویر در موقعیت جغرافیایی N354357 E521440 در استان تهران واقع است. دریاچه‎های زمین‎ساختی تار و هویر در 30 کیلومتری خاور شهرستان دماوند از جمله دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع بیش از 2900 متر از سطح دریا قرار دارند و راه ارتباطی آنها، جاده ماشین روی دماوند – دریاچه تار است. این دو دریاچه در فاصله حدود 500 متری از یکدیگر قرار دارند. بیشترین درازای دریاچه تار 1/3 کیلومتر و میانگین پهنای آن 400 متر و درازی دریاچه هویر حدود 900 متر و میانگین پهنای آن 150 متر است.

 

دو دریاچه روی هم نزدیک به 0/7 کیلومترمربع وسعت دارند. سرشاخه آب‎هایی که به این دریاچه‎ها می‎ریزند، چشمه‎ساران کوه‎های قره‎داغ، سیاه‎چال و شاه‎نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب است که قسمتی ازآب آنها وارد دریاچه‎ها می‎شود و قسمتی دیگر، آب رود‎های تار و هویر را تأمین می‎کنند. تیپ شیمیایی آب دریاچه تار، بر اساس مطالعات از نوع کلسیم، منیزیم، کربنات است.دریاچه‌های تار و هویر روی محور چین دار میان دو رشته کوه قره داغ (کوه دوبرار) در شمال و کوه زرین در جنوب واقع شده‌اند. سطح آب آنها در فصل های گوناگون سال متغییر است. این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

 

موقعیت جغرافیایی منطقه‌ای که دریاچه تار در آن واقع است به گونه ای است که گرداگرد آن را با فواصل متفاوت کوه‌هایی در بر گرفته که از سطح دریاچه بین 50 تا 500 متر ارتفاع دارند. وجود این ارتفاعات در کنار یکدیگر بدون آنکه دره‌ای آن را شکافته باشد موجب پیدایش گودالی شده است که دریاچه تار در آن تشکیل شده است. دریاچه تار در جهت شمالغرب به جنوب شرق امتداد یافته و طول آن حدود 250 متر و عرض آن حدود 150 متر می‌باشد. آب دریاچه بسیار سرد می باشد و البته به دلیل شیرین بودن سنگینی آن احساس می شود. این دریاچه ها در مدخل کوه و در ارتفاع 3230 متری قرار دارند و سطح آب آنها در فصل های گوناگون سال متغییر است.
کوه دوبرار  در کنار دو دریاچه تار و هویر ، یا به عبارتی جدا کننده این دو دریاچه از هم است.

 

در اطراف دریاچه هیچ گونه پوشش جنگلی و درخت وجود ندارد و بادهای غربی سرد همیشه در تار می‌وزند. در ایامی نه چندان دور آویشن‌های فراوانی در منطقه وجود داشته که به خاطر فرسایش شدید دیگر اثری از آنها باقی نمانده است. در باره چگونگى تشکیل این دو دریاچه، زمین‎شناسان (اشتال، 1897، آلنباخ، 1972، شهرابى، 1373) دیدگاه یکسانی دارند. شواهد زمین‎شناسى پیرامون دو دریاچه سبب شده تا آنها بر این باور باشند که در شکل‎گیرى دو دریاچه، عملکرد توأم راندگى مُشا – فشم (آبیک، فیروزکوه، شاهرود) و کوه لغز پهلوى جنوبى دریاچه (زرین‎کوه) نقش اساسى داشته‎اند. بدین‎سان که حرکات جوان این راندگى در زمان کواترنر، سبب رانش به نسبت بزرگى از زرین‎کوه (رشته کوه‎هاى جنوب دریاچه) شده و با ایجاد پشته‎اى به بلنداى بیش از 50 متر، سدى طبیعى در برابر روان آب‎هاى سطحى ایجاد و شرایط لازم براى انباشت آب فراهم آمده است. تیپ شیمیایى آب دریاچه تار، بر اساس مطالعات (لوفلروین، 1950) از نوع کلسیم، منیزیم، کربنات (3 –  MgCO 3 (CaCO است.

 

راه های دسترسی به دریاچه

1- شهر دماوند، آبادی چنار عربها، جاده معدن، آخر جاده خاکی، دریاچه تار.

2- از طریق جاده ای که از راه تهران – فیروزکوه و نقطه 98 کیلومتری آن یعنی دلیچای منشعب شده و از روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر عبور کرده و در 28 کیلومتری به دریاچه تار رسیده و از ضلع جنوبی آن عبور کرده به جاده ای که از طریق دماوند به دریاچه منتهی می شود متصل می گردد.

3- شهر دماوند، جاده فیروزکوه، جاده آسفالته آبادی آرو ادامه جاده خاکی، از آبادی آرو که رد شدید و پل دلیچای و دهنار را رد کردید به دریاچه هویر می رسید.

۷ نظرات
  1. مجتبی می‌گوید

    سلام
    دریاچه بسیار زیبایی هست توصیه می کنم به دوستان دیدن این مکان رو از دست ندهید
    مسیر دسترسی هم از خود شهر دماوند امامزاده زین الدین -چنار و حدو ۲۰ کیلومتر خاکی و کوهستانی تا دریاچه می باشد
    حتما قبل از حرکت از سالم بودن ماشین خود اطمینان داشته باشید

  2. ارش می‌گوید

    میخایم با دوچرخه بریم
    برگشتم میگم چطور بود
    البته با ماشین رفتم یکبار

  3. اکبر فتاحی می‌گوید

    خیلی ممنون از زحمت شما در مورد اطلاعات جامع دریاچه های ایران بخصوص دریاچه تار و هویر

  4. ایمان می‌گوید

    سلام حتما ماشینتون سالم باشه لاستیک خوب داشته باشه روزهایی هست که ساعتها کسی تردد نمیکند و سکوت کوهستان دلنشین است راه هم طولانی است و باید با دنده یک برید از سمت روستای چنار خوب و سر راسته مواظب باشید

  5. محمدعزيزي می‌گوید

    سلام یکی از زیباترین شبهای عمرم را کنار این دریاچه بادوستانم سپری کردم جاده سنگلاخی بود ماهم با پراید بودیم هر کس هم مارو میدید میگفت چه جوری اومدین حتما یک شب رویایی کنار دریاچه خواهید داشت محمد ۰۹۳۵۶۶۹۷۱۸۷

  6. جمعه 12مرداد 1392قرزاد-تهران می‌گوید

    من ازمسیردلیچای- هویربه دریاچه تار رفتم وبه توصیه یک راننده تاکسی که باپیکان و۴سرنشین از مسیردماوند-چناربه دریاچه تار امده بودبرگشتم نظر من که هر۲مسیرراباسواری رانندگی کرده ام وبا توجه به تجربه هایی که ازرانندگی در جاده های خاکی وشنی بیابانی وباریک و کوهستانی باوپیچ وشیبهای های تندوکویری دارم این است که:اگرتجربه رانندگی درطبیعت ومکانای نامبرده را دارید،بااتومبیل شخصی( فنی سالم بخصوص ترمزوفرمان) وحتماًدرماههای گرم وبدون بارندگی به دریاچه تار سفرکنید. ۱-مسیردماوند-چنار:باریک خاکی و شنی وکوهستانی دارای سربالایی وسراشیبهای تندو پیچهای خطرناک، پر دست اندازوپرتگاههای بسیار ودرچند جا جویبارهای پهن و پراب است. امامسیربیش ازیک سوم نزدیکتروپر هیجان و دیدنی تراست،حدود۳۰کیلومترتا دماونداست وتا چنار اسفالت است.
    ۲-مسیر دلیچای-هویر:تادلیچای جاده اتوبان از انجاتاهویراسفالت (باریک ومختصری سربالایی وپایینی وپیچهای تند وپر تردد) است واز هویر تادریاچه( تاحدود۲ماه بعدازعیدتقریباًبسته است)جاده خیلی باریک بیشتر شنی باضخامت وسنگلاخی همراه با شیبهای متوسط وشکافهای اب شسته درون جاده وبعضی نقاط همراه با گل ولای ودو راهی نامعلوم(کدومش؟!)است.حدود۸-۹کیلومتر است که ۵ کیلومتر ان تقریباًترددبیشتراست وعبور خودروهاازکنارهم مشکل است بدون آگاهی قبلی ویا راهنمایی اهالی رسیدن به دریاچه خیلی مشکل است احتمال گم کردن راه ویا گیر کردن در شنهای مسیربا وجود بکسوادهای زیاد،وجوددارد.(گاهی نمیشه فهمیدکه تو جاده ای یابیرون )خوداهالی میگفتندجادش خیلی خرابه؟! میخوای بری دریاچه چیکار؟! و….دریاچه برای من که قبلاً یک بار تا هویر رفته بودم و راه یسته بودوبرگشته بودم! واین بار بابررسی وپرس وجو رفته بودم خیلی جالب بود.اگر به طبیعت گردی علاقه داریددریاچه تار مقصد خوبی برای شماست بخصوص اگر اهل ماهیگیری هم باشید.در غیر اینصورت …

  7. امین می‌گوید

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتان.
    اگر ممکن هست سال تاسیس اثر طبیعی ملی تنگه واشی را هم در متن قرار بدهبد.
    متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.