تنگه واشی، فیروزکوه

نام انگلیسی:   Tangeh Vashi   

نام فارسی :  تنگه واشی

 

 

موقعیت جغرافیایی  

تنگه واشی در موقعیت جغرافیاییN355222 E524337 در استان تهران واقع است. تنگه واشی یا تنگه ساواشی مکانی با جاذبه‌های گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان‌ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران می‌باشد.  در سال‌های اخیر، بسیاری از موسسه‌های توریستی، اقدام به برگزاری تورهای گوناگونی در این منطقه نموده‌اند که همین امر باعث افزایش شهرت و معروفیت این منطقه شده‌ است. نگه واشی به طول حدود ۳۰۰ متر و با دیواره‌های صخره‌ای بلند به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر محل عبور رودخانه‌ای است که از کوه‌های ساواشی سرچشمه می‌گیرد و از میان دشت می‌گذرد. در فصل تابستان که آب به کمترین میزان خود می‌رسد، عمق آن به حدی است که در برخی نقاط تا زیر زانوی شما را خیس نماید. یکی از مهمترین جذابیت‌های این تنگه، همین عبور کل مسیر از میان آب است.

 

برای رفتن به تنگه ساواشی در کیلومتری ۲ جاده فیروزکوه ـ تهران، پس از ورود به یک جاده فرعی و طی حدود ۹ کیلومتر، روستای جلیزجند نمایان می‌گردد. این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف بنا شده ‌است. بعد از عبور از روستا و طی حدود ۴ کیلومتر در جاده‌ای که میان دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده، محل پیاده روی تنگه ساوشی شروع می‌شود. بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. این تنگه هم مانند تنگه اول چشم‌نواز است و از دیواره‌های سنگی آن در نقاط مختلف چشمه‌های آب زلال و خنک به سمت پایین روان است.

 

در تنگه واشی گیاه کمیاب «باریچه» که مصارف مهم صنعتی و دارویی دارد، می‌روید. چیدن باریچه به دلیل کمیابی آن جرم است و پیگرد قانونی دارد. تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار تاریخی نیز هست. یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده‌ و دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شده‌اند. هر سه این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده‌است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار، سه نفر به نامهای حجارباشی، نقاش باشی و معمار باشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد.

 

کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده‌است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا ۱۸۵ ساله‌است به گونه‌ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده‌است اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد نموده‌است. شکال پرندگان و حیواناتی چون بزکوهی، آهو و گوزن نیز در این نقش برجسته به عنوان شکار دیده می‌شوند کماکان از این نوع حیوانات امروز نیز در تنگه‌ی واشی کم و بیش می‌توان یافت. ساخت کتیبه‌ جلیل جند 3 سال به طول انجامید و دارای قدمتی 185 ساله است. این کتیبه به گونه‌ای در دل کوه حک شده است که از بارش باران و تابش آفتاب در امان است.

۱۴ نظرات
  1. جام جهانی 2018 می‌گوید

    فوق العاده ست تنگه واشی… باید از آب رد شی بری بالا و اصلا هیجانش هم به همینه…
    خیلی سال پیش رفتم و دیگه نشده دوباره برم 🙁

  2. تور استانبول نوروز 96 می‌گوید

    سلام خیلی خوب بود ممنون

  3. تور کیش می‌گوید

    سلام خیلی خوب بود

  4. بیژن می‌گوید

    جالب بود به امکانات رفاهی توریستی بیشتر
    اشاره شود

  5. راحله خاني می‌گوید

    سلام می خواستم بدونم که در ایام ماه مبارک رمضان تنگه واشی می شه آمد یا نه. ممنوعیت دارد.

  6. قیمت LED سامسونگ می‌گوید

    با سلام و سپاس بسیار جای زیبایی حتما دوست دارم برم

  7. کیشان می‌گوید

    واقعا جای زیبایی هستش ممنون
    از قرار دادن اطلاعات مفیدتون

  8. saba می‌گوید

    جای قشنگی است ولی بسیار بسیار بسیار شلوغ و آزار دهانده است شاید مدتها بخاطر ترافیک خیلی زیاد داخل تنگه مجبور باشید ساعتها تا زانو یا کمر در آب بمانید از چهار طرف هم بخاطر شلوغی زیاد آدمو هل میدهند تازه باید مراقب باشید پاتون لای سنگهای رودخانه پیچ نخورد برای بردن بچه کوچک هم اصلا مناسب نیست

  9. جواد می‌گوید

    چرا از سایت ویکیپیدیا کپی می کنید؟

  10. اردشیر فریدنیان می‌گوید

    باتشکر فراوان از بخاطر شرح فوق.

  11. هاشم حسینلو می‌گوید

    بسیار عالی است

  12. مهران بنار می‌گوید

    جالب بود متشکرم

  13. كيش وند می‌گوید

    خیلی خوب بود ممنون

  14. نارین می‌گوید

    با تشکر کاش عکسای از این تنگه هم به مطالب اضافه می کردین
    بازم ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.