جوراب

واقعیت این است که برخلاف ظاهر معمولی، جوراب به هیچ عنوان یک پوشش ساده نیست. اگر به کتالوگ اینترنتی یا کتابچه‌ای از کمپانی Cabela’s مراجعه کنید انواع و اقسام متنوعی از جوراب‌ها در اشکال، اوزان و سبک‌های متنوع می‌بینید که دامنه وسیعی از ورزش‌ها را از اسکی و اسنوموبیل گرفته تا تنیس در بر می‌گیرد! با این همه تنوع و گزینه‌های گیج کننده، کدام جوراب برای انجام قعالیت‌ها و برآوردن نیاز شکارچی و ماهیگیر، بهترین خواهد بود؟
سطح فعالیت ورزشی: اگر فعالیت شما تا حد زیاد بالا و برنامه شکار مستلزم تحریک بدنی زیادی باشد، برخلاف یک فعالیت ساکن، نیاز به عایق‌بندی بالا نخواهد بود.
چرا نیاز زیادی به جریان هوا و تهویه پذیری نخواهد بود. ورزش‌های فصول سرما مثل اسکی یا اسنوموبیل، شکارهای کم تحرک بدون عدم تعقیب و گریز، شکار روی درخت Tree – stand ، ماهی‌گیری در یخ و برف شکار غاز و اردک، همگی نیاز به تحرک فیزیکی کمتری دارند لذا برای گرم‌ماندن پاها از عایق‌بندی بیشتری استفاده شود. برعکس شکارهای بزرگ نیاز به تحرک، دویدن و ردزنی دارند،مثل شکار پرنده با سگ و اصولاً در هر ورزشی که پاها مدام در تحریک فیزیکی هستند، عایق بندی کمتر مورد نیاز خواهد بود. بعضی اوقات هم با وجود اینکه عایق بندی زیادی مورد نیاز نیست اما لازم است برای جلوگیری از اصطکاک زیاد پا با داخل کفش و به دنبال آن تاول زدن و ایجاد نقاط دردناک در پاها، از جوراب ضخیم برای محافظت بیشتر پاها استفاده شود. این موضوع در کوهنوردی و پیاده‌روی یا دویدن و نیز ورزش‌های آبی ممکن است اید‌ه‌ای مناسب برای محافظت پاها باشد.
تقسیم‌بندی جوراب‌ها به لحاظ ضخامت یا وزن آن‌ها:
1)‌ جوراب‌های آستری که اولین لایه اصلی در تماس با پوست هستند و عملکرد آنها جذب رطوبت و خشک نگه داشتن پاها ست.
لذا در تعامل با جوراب‌ها یغیر آستری و اصلی، این جوراب‌ها می‌توانند در کنترل رطوبت و خشک نگه داشتن پاها موثر باشند.
2) جوراب‌های سبک و معمولی که غالباً به عنوان جوراب متعارف در فعالیت‌های روزانه یا غالباً در اوایل فصل شکار پوشیده می‌شوند و علاوه بر خنک نگه داشتن پاها در هوای گرم رطوبت را از پاها دور نگه می‌دارد.
3) جوراب‌های باوزن متوسط: وزن بشتری نسبت به دسته قبل دارند و می‌توانند در Hiking و شکارهای منترال به کار روند. برای محافظت بهتر از پاها می‌توان آنها را جوراب‌های آستری پوشید.
4)جوراب‌های سنگین: گزینه مناسبی برای اواخر فصل شکار و آب و هوای سرد هستند. ساختار محکم‌تر و سنگین‌تر این جوراب‌ها ایجاد گرمای بیشتری کرده و کنترل بهتری بر روی رطوبت‌ پاها خواهد داشت. هنگام پوشیدن پوتین‌های سنگین و زمستانی یا چکمه‌های لاستیکی بلند و راه پیمایی در سرما و یخ بندان، این جوراب‌ها ایده‌آل خواهند بود. استفاده از یک لایه آستری اضافی با جنس خوب‌ هم کمک بیشتری به کار این جوراب‌ها می‌کند. بهتر است که طول ساق جوراب‌های خریده‌ شده کمی بلند باشد تا در صورت استفاده از چکمه و پوتین‌های بلند، پوشش کافی برای پاها فراهم باشد.
– تقسیم‌بندی جوراب‌ها از نظر ارتفاع: جوراب‌ها به ارتفاع سه اینچ (5/7 سانتی‌متر)‌که تا زیر استخوان مچ‌پا را گرفته و کوتاهترین ارتفاع را دارند- جوراب‌های به ارتفاع سه اینچ (5/7 تا 5/12 سانتی‌متر)‌که تا زیر مچ پا را می‌گیرند.- جوراب‌های زمستانی به کار می‌روند. الیاف مذکور به لحاظ حفظ گرما و حجیم بودن، پوشش محافظتی مناسبی خواهند بود و در جوراب بافته شده از پشم به لحاظ حجیم بودن و حبس کردن گرما در ساختار جوراب، در فصول سرما از بهترین گزینه‌ها خواهد بود. بهترین نوع الیاف پشمی که در منسوجات گران قیمت به کاربرده می‌شود، نوع مرغوب مرینوس است که بر خلاف الیاف معمولی پشم چروکیدگی را در خود نگه نمی‌دارد و بعد از هر بار شستن سایز اولیه‌اش را حفظ می‌کند.
5)‌الیاف پلی استر: خاصیت تهویه پذیری و تنفسی خوبی همراه با ایجاد گرما و دفع رطوبت داشته و لذا جوراب‌های پلی‌استری برای جذب رطوبت و دفع آن و خشک نگه داشتن پاها بسیار مناسب هستند.
6)‌الیاف پنبه‌ای: هیچ الیافی در طبیعت مثل پنبه راحت و نرم نیست. این الیاف قابل شستشو، تهویه پذیر، سبک و جاذب رطوبت هستند.
دراینجا باز هم تذکر شویم که جهت دستیابی به مجموعه‌ای از خواص مختلف در یک جوراب، چند لیف مختلف با همدیگر در بافت آن به کار می‌روند. تا خواص مکانیکی و فیزیکی بهتر حاصل شود. خریدار با بررسی برچسب روی جوراب می‌تواند از جنس الیاف به کار رفته و در صد هر کدام آگاه شود.
نکات مهم درمورد جوراب وگرم نگه داشتن پاها:
برای گرم نگه داشتن و خشک ماندن پاها، اولین لایه‌ای که می‌پوشید باید حتماً از الیاف جاذب رطوبت باشد و بالافاصله بعد از جذب رطوبت آن را از پاهایتان دور کنید نه اینکه آن را در سطل کفش نگاه دارید شاید بهترین انتخاب در این مورد جوراب‌های با لایه‌ Gore-tex باشد.پس از لایه آستری می‌توانید یک لایه جوراب با وزن متوسط یا سنگین بپوشید.
خیلی از طبیعت‌گردان کم تجربه هنگام موجه با سرما و یج‌بندان، تصور می‌کنند که باید چند لایه جوراب ضخیم به پا کنند تا از سرما محفوظ بمانند. این تصوری کاملاً نادرست است. دراین شرایط غالباً جریان خون در پاها مسدود می‌شود و در نتیجه پاها شروع به یخ زدن می‌کند! کلید اصلی موفقیت در این شرایط، انتخاب و پوشیدن یک جفت جوراب ضخیم و از الیاف مرغوب و مناسب است که بتواند هوا را حبس کرده و پاها را گرم کند پوشیدن جوراب‌های زیادتر نه تنها کمکی به گرم شدن پاها نمی‌کند بلکه با متوقف کردن گردش خون وجریان هوا در پاها همه چیز را خراب‌تر می‌کند. در این صورت عدم تحرک و سکون توام با تعقیب و گریز و حرکت بدنی که از ملزومات شکار و ماهی‌گیری است بهتر است یک یا دو جفت جوراب اضافی با ضخامت و اوزان مختلف همراه داشته باشیم تا بنا به شرایطی که دارید، در صورت سرد شدن هوا یا مرطوب شدن پاها جوراب‌های خود را تعویض کرده یا لایه‌ای به جوراب قبل اضافه کنید.امروز در خیلی از جوراب‌های پیشرفته، در قسمت‌هایی از بافت در صد کمی از الیاف پیشرفته سنتتیکی مثل نخ پلیمر جدید افزوده می‌شود تا علاوه بر تقویت بدنه جوراب، خواص مکانیکی بافت را به بهترین حالت ارتقاء دهد. در برخی از جوراب‌های زمستانی هم از ابزار الکتریکی خاصی برای‌گرم نگاه‌داشتن سطح جوراب استفاده می‌شود که در نوع خود بسیار جالب توجه است.
خوب، همانطور که دیددید، جوراب نه تنها منسوجی ساده نیست بلکه گزینش مناسب آن با لحاظ کردن وزن، ارتفاع ساق، ضخامت ونوع الیاف به کار رفته در بافت، کاری پیچیده است و لذا انتخاب آن به دقت کافی نیاز دارد تا بسته به شرایط بدنی و نوع فعالیتی که انجام می‌دهید، پاهایتان از هر گونه تاول، رطوبت و سرما محفوظ بماند و دچار آسیب نشود.

نظرات بسته شده است.