چادر

برای استقرار در طبیعت و چادر زدن باید نکاتی را مد نظر داشته باشید تا مکانی امن انتخاب کنید.
در عمق دره‌ها، در مسیر سیلاب‌ها و نزدیکی رودها، در شیب‌های تند، نزدیکی آتش، در معرض وزش شدید باد و جایی که حیوانات و حشرات خطرناک وجود دارند کمپ نزنید.
اگر بیش ار یک چادر دارید، چادرها را نزدیک به ‌هم برپا کنید. پیش از برپا کردن چادر سطح زیر آن را تا جایی که می‌توانید صاف کنید.
اگر احتمال باران می‌رود دور چادر را شیار باریکی بکنید. با این روش آب را به راهی که می‌خواهید هدایت کرده‌اید. کف چادر حتما زیر‌انداز بیاندازید.
می‌توانید برای کمپ خود دزدگیر هم بسازید.

 اگر در طبیعت مستقر می شوید باید خطرات ناشی از آن را مد نظر داشته باشید و با تدبیر آنها را به حداقل برسانید. در طبیعت بکر هر چیزی ممکن است به کمپ شما نزدیک شود. برای اینکه از نزدیک شدن افراد یا حیوانات به کمپ خود مطلع شوید می توانید یک دزدگیر ساده بسازید.


در دو لبه یک گیره لباس دو پونز فرو کنید. به طوری که طرف پهن پونزها در صورت بسته شدن گیره روی هم بیاید. سپس دو سیم را به نوک پونزها وصل کنید. این وسیله مثل کلید عمل می کند. وقتی دو لبه به هم می چسبد برق در دستگاه به جریان می افتد. می توان این دستگاه را به یک لامپ یا بوق ماشین وصل کرد. از طرفی یک سیم بلند (این سیم می تواند به بلندی دور کمپ شما باشد) که نوک آن مقوایی وصل کرده‌اید دزدگیر شما را کامل می کند. مقوا را بین دو لبه گیره قرار دهید. اگر کسی از حصار سیمی دور کمپ شما عبور کند مقوا از گیره جدا می شود، پونزها با هم برخورد می کنند و دزدگیر شما عمل می کند.
سیم بلند را می توانید دور کمپ خود بکشید تا از ورود هر چیزی به کمپ مطلع شوید.

 

چادر – مینو اصفهانی


چادرها
انتخاب چادر
چادر باید خشک باشد. در تابستان- چادرهای تابستانی- خنک باشد و چادرهای زمستانی باید گرم باشد. وزن آن مناسب، قابل حمل و نصب آن آسان باشد.
* نصب آسان و چهارچوب مناسب با محیط
* طرح و جنسش با کیفیت باشد.
* دوخت محکم و خوبی داشته باشد تا حد ممکن ضد آب باشد. لبه دیواره ها به اندازه مناسب روی هم دوخته شده باشد.
* حشرات از توری پنجره ها و درها عبور نکنند.
* سطح ضد آب تغاری شکل و بلندتر از کف چادر به نظر میرسد که بالاتر از سطح زمین است و مانع نفوذ رطوبت است. در چادرهای با کیفیت، لایه نوار محکمی برای جلوگیری از نشت رطوبت دوخته شده است.
* هر چادر شخصی حدوداً یا متر میباشد.
* 2 یا 3 پنجره داشته باشد که برای جلوگیری از ورود حشرات با زیپ بسته شوند.
* یک در بلند داشته باشد. وجود سایبان هم به اعتدال هوا کمک میکند و هم از تابش نور خورشید به داخل چادر ممانعت میکند.
* جیب های توری در چادر تعبیه شده است.
* برای جاری شدن آب باران روی سطح چادر باید شکاف هایی تعبیه شده باشد.
* راهرو برای نگهداری لوازم اضافی است.
* میخهای سالم و مناسب زمینی که با آن چادر را برپا میکنند.

بستن و محکم کردن گیره ها
محکم کردن گیره ها و ثابت کردن آنها سبب حفظ تعادل چادر و حفاظت بیشتر درمقابل باد است.

شکل چادر
چادرهای A شکل
از مدل چادرهای قدیمی است که به وسیله دو تیرک در دو طرف با طناب نگه داشته میشد. بزرگترین عیب آنها فقدان سقف صاف و مشکل در ایستادن در این چادرها بود. چادرهای سقف دار بزرگتری را ارائه دادند که دارای دیواره های عمودی در طرفین و سقف شیب دار همواری است.

چادر گنبدی
چادر گنبدی دیواره های صافی دارد و فضای داخل آن وسیع و بهتر است. بیشتر این چادرها خود اتکا و به آسانی نصب و استفاده میشود. چادرهایی که ساختار آنها ساده است در زمینهای ناهموار و سخت هم قابل نصب هستند.
قسمت خواب و وزن آن در این چادر خیلی کمتر از مدل A شکل است. به چادرهای گنبدی شکل میتوان یک دهلیز یا راهرو اضافه کرد تا فضای چادر بزرگتر شود.

ظرفیت و اندازه چادر
این تصاویر اندازه و ظرفیت و حالت ایستاده در مرکز چادر مدل یورکا (Eureka)را نشان میدهد.

چادر تونل حلقه ای
این چادر شبیه لانه عنکبوت است. از دیوارهای گنبدی شکل با یک قسمت مخروطی در ته چادر تشکیل شده و یک یا دو نفر میتوانند به راحتی در آن بخوابند. برای تفریح خیلی سبک و بسیار خوب است.

کاربرد چادر
آماده سازی زمین
مطمئن شوید که هیچ شاخه درخت و تکه سنگی در روی زمین وجود ندارد.

زیرانداز ضد رطوبت
زیرانداز ضد رطوبت در زیر کف چادر قرار میگیرد. این کار باعث میشود که آب در زیر چادر جمع نشود. فرش شمعی را برای کاهش رطوبت میتوان در چادر پهن کرد. هرگز در چادر با کفش راه نروید زیرا به قسمتهای نرم فشار می آورد و حفره یا گودال درست میکند.

خندق کندن
خندق کوچکی دور چادر مخصوصاً در سراشیبی چادر بکنید.

میخ ها
همیشه با استفاده از میخ یا ته سنگ چادر را محکم و ثابت کنید تا احیاناً با وزش باد به داخل آبگیر یا آتش نیفتد.
کاور یا روپوش
روپوش محافظ بیرونی چادر است. در سطح چادر قابل لمس نیست اما فضای کافی برای جریان هوا و نگه داشتن دمای داخل چادر تعبیه شده است و معمولاً از پارچه تافته نایلونی یا نایلون که خاصیت ضد آب داشته باشد، ساخته میشود.
همیشه از روپوش برای محافظت چادر دربرابر اشعه ماورای بنفش استفاده کنید. چادرهای نایلونی را برای مدت طولانی برپا نگذارید زیرا اشعه UV خورشید به آن آسیب می رساند. اگر کمپ مدت زیادی در یک نقطه برپا باشد باید در قسمتهای سایه دار مستقر شوید. همیشه احتمال رعد و برق را مدنظر داشته باشید.

آتش و چادر
هرگز در داخل یا نزدیک چادر آتش روشن نکنید. هرگز مواد سوختنی و قابل اشتعال را در چادر نگذارید. آتش باید با فاصله از چادر روشن شود و در مسیر باد هم نباشد. چادرهایی وجود دارند که دیر مشتعل میشود اما چادر ضد آتش وجود ندارد.
روغن ها، راندن حشرات و غیره
هیچ روغن یا مایع دیگری را برای راندن حشرات روی سطح چادر یا روپوش آن نمالید.

خصوصیات یک چادر
اندازه: اگر شما انتظار دارید که چادر یک نفره بزرگتر از حد معمول باشد باید به فکر تهیه یک اتاق اضافه باشید.
فصل: انتخاب چادر به فصلی که قصد سفر دارید بستگی دارد. ممکن است شب خیلی سرد باشد. برای مناطق سرد و برف گیر باید چادر محکمی را انتخاب کنید. در مناطق گرم هم باید به فکر تهویه هوا و فرار حشرات باشید.
تیرک ها: تیرک های آلومینیومی air craft محکم و سبک هستند و دیر پوسیده میشوند اما نوع فایبرگلاس و فلزی اقتصادی تر است. بیشتر تیرک ها را با طناب محکم میکنند.
میخ ها: تعدادی از چادرها به آسانی برپا میشوند اما به خاطر درامان ماندن از وزش باد آنها را میخکوب میکنند. نوع میخی که انتخاب میکنید به نوع زمین بستگی دارد. میخهای خاصی برای سطح برقی یا زمین نرم شنی وجود دارد.
مدل چادر: برای هر مارک خاصی مدلهای فراوان و متنوعی دردسترس است.
جنس چادر: جنس چادر معمولاً از نایلون rip stop است. چادر سه فصلی در و پنجره های توری نایلونی دارد که هوا چادر را خنک میکند همچنین باعث تهویه هوا و مانع ورود حشرات میشود. کف چادرها ضد آب است. گاهی اوقات کف چادر از کناره ها بالاتر است.سطح تغاری شکل چادر در بارندگی شدید اجازه ورود آب را به داخل چادر نمیدهد. اما در این حالت حمل آن در کوله پشتی مشکل تر خواهد شد. همچنین چادر میتواند کف ساده ای داشته باشد که در این حالت درزها و شکافها را با مواد ضد آب پر میکنیم.

طرز نگهداری و مراقبت از یک چادر نو بستن درزها
از Seam sealer با سوزن مخصوص برای بستن شکاف چادر استفاده کنید. را برای استفاده مجدد بردارید. معمولاً آب از یک بخیه نشت میکند. درز را با sealer از بیرون می بندیم.

ضد آب بودن
گرما، سرما، اشعه UV، فشار بر پارگی ها، درزها و شرایط نامناسب دیگر بر جنس و ضد آب بودن چادر اثر دارند.

استفاده از چادر
میخ ها و تیرک‌های آلومینیومی و فایبرگلاس باید همیشه تمیز و خشک باشند. تیرک هایی که با طناب محکم میشوند شکننده هستند. اینها ممکن است کج شوند یا آسیب ببینند. قسمتهای تیرکها را با صابون یا واکس لیز کنید.
تیرکهای فایبرگلاس را از انتها به هم وصل نکنید زیرا آسیب پذیراند.

زیپ ها
زیپ ها را میتوان با صابون یا واکس پارافین روان کرد. از روغن استفاده نکنید زیرا خاک به آن می چسبد و زیپ خراب تر میشود. هرگز زیپ را فشار ندهید ممکن است به دندانه ها آسیب برساند، زیپ را کامل ببندید.

تعمیر
میتوانید سوراخهای کوچک را با پولیش ناخن ببندید. پارگی های باریک و کوچک را هم با نوار قیطان تعمیر کنید.

تمیز کردن چادر
قبل از اینکه چادر را با دست بشوید آن را برپا کنید. آن را با صابون ملایم و اسفنج بشویید. از پاک کننده ها و ماشین لباسشویی استفاده کنید. وقتی خشک است آن را تمیز نکنید. چادر را وقتی خیس یا خیلی مرطوب است تا نزنید. در مکان خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید. جلدهای اسیدی و تیز به نایلون صدمه می زنند. آن را از باتری ماشین، آبمیوه های اسیدی، حشره کش ها و اسپری مو دور نگه دارید.

نگهداری
قبل از اینکه چادر را بردارید مطمئن شوید که چادر خشک و تمیز است. اگر چادرتان را نمدار یا در روزهای بارانی جمع کردید آن را در خانه برپا کنید و بگذارید خشک شود. چادر را در مکانی خشک، تاریک و خنک نگه دارید. آن را در جای نمناک و محیط های شیمیایی قرار ندهید زیرا به نایلون آن آسیب میرسد. اگر در جای مرطوب باشد ممکن است تغییر رنگ هم بدهد.

چادر تونلی اضطراری
پناهگاه فوری ساده برای دو نفر است.
این چادرها در مواقع اضطراری به راحتی نصب میشود.
* بهترینشان چادرهای صحرایی است.
* فقط چند گرم وزن دارند و سبک هستند.
* به آسانی نصب میشود.
* نیاز به فرش مشمعی ندارند. زمانی از فرش مشمعی برای کاهش رطوبت استفاده میکنید که مدت طولانی کمپ شما در یک محل مستقر باشد. اگر چادرتان را روی علف‌ها و سبزه ها برپا کرده اید مطمئن شوید که شاخه یا ترکه یا شیء تیز زیر چادر نباشد چون باعث خراش و پارگی می‌شوند.
ضخامت آن باید 4 میلی متر یا کمتر باشد.
* طنابی به شاخه درخت بسته شده و از جابجا شدن چادر جلوگیری میکند.

کوبیدن میخ ها
اگر جایی که شما میخ را می‌کوبید خیلی به چادرتان نزدیک باشد ممکن است آب به کف چادر راه یابد.
خندق جریان آب
برای ممانعت از ورود آب به چادر باید گرداگرد آن یک خندق و یا آب بند درست کرد.
تختخواب سفری تاشو
خوابیدن بر روی تختخواب سفری راحت تر از خوابیدن روی تشک کیسه خواب است. در هوای سرد شما یک پتوی گرم و سنگین لازم دارید تا گرم شوید.

سیم فنری متصل به طناب
این سیم به راحتی از میخ جدا میشود به عبارتی باز و بسته کردن آن آسان است.

سیم های لاستیکی
به میخ وصل میشوند. یک سر سیم های لاستیکی به چادر است. الاستیک و کششی هستند و دربرابر باد مقاوم اند، تکان و صدای داخل چادر را کم میکنند.

میخ زمین های شنی و برفی
این یک میخ فنری نظامی است که در برف و بیابانهای ماسه ای کاربرد دارد و از فنر کوبیده تهیه شده است.

گره یا برآمدگی در امتداد طناب ها
مانع ورود آب به چادر میشود. این گره ها باید 10 تا cm 21 بلند و تا حلقه های اتصال طناب به چادر cm 5/2 فاصله داشته باشد.

نشت از چادر
از قسمت نشتی نخی آویزان میکنیم تا آب از نخ عبور کرده و به داخل ظرف بریزد.

نظرات بسته شده است.