پیاده‌روی در دریاچه حوض سلطان

اگر از اتوبان تهران- قم گذشته باشید، دریاچه حوض سلطان را می‌بینید که در زیر نور خورشید درخشش خاصی دارد هرچه به آن نزدیکتر می‌شوید نمک اطراف دریاچه بیشتر به چشم می‌آید. اگر با طبیعت و شگفتی‌های آن بیگانه باشید، تنها نظر ساده‌ای به آن انداخته و گذشته‌اید و اگر اهل طبیعت باشید ذهنیت‌هایی چون مرداب باتلاق و نمک و… شما را از نزدیک شدن و حتی یک برنامه پیاده‌روی ساده در اطرافش بر حذر می‌دارد و ما نیز از این ذهنیت جدا نبودیم و ذهنیت نمک و… مخصوصا درکنار جاده بودنش دریاچه را به صورت یک منظر ساده و یک برنامه خسته‌کننده تداعی می‌کرد ولی این بار این ذهنیت شکسته شد و نه تنها این برنامه به صورت خاصی اجرا شد بلکه یک راهپیمایی به یادماندنی در کویر و دریاچه رقم خورد، راهپیمایی از نوع دیگر در میان دریاچه و آب.

جمعه ساعت 6 صبح از تهران، ترمینال جنوب با سرویس‌های قم راهی اتوبان شدیم و بعد از یک ساعت در حدود 45 کیلومتری قم بعد از کوشک نصرت و در کنار پمپ بنزین و مسجد الجهاد در میان تعجب دیگر مسافران پیاده شدیم (چون هیچ جذابیت طبیعی در کنار جاده نمی‌دیدند!) و به طرف دیگر اتوبان رفتیم. لازم به ذکر است در صورتی که از ماشین شخصی استفاده می‌کنید جهت رفتن به طرف دیگر اتوبان حدود 100 متر بعد از پمپ بنزین، بعد از تابلو هشدار بستن کمربندها، فرعی خاکی که به صورت زیرگذر اتوبان می‌باشد ما را به سمت دیگر هدایت می‌کند. قبل از شروع برنامه صبحانه صرف شود چون در طول مسیر به جهت طی مسافت در داخل آب امکان صرف صبحانه نمی‌باشد. از کنار جاده تا شروع پیاده‌روی در داخل آب حدود 5/1 ساعت راه می‌باشد. (که بسته به ماه اجرای برنامه، ساحل دریاچه تا حدودی عقب یا جلو می‌رود) در ضمن بهتر است در طرف دیگر دریاچه نقطه‌ای نشان شود تا مسیر دچار انحراف نشود (در صورت عدم وجود قطب‌نما و GPS) قبل از دریاچه با زمین بسیار هموار و بدون برجستگی روبه‌رو می‌شویم که بسیار زیبا می‌باشد. با رسیدن به کرانه دریاچه ابتدا با زمین کمی گل روبه‌رو می‌شویم که جای هیچ نگرانی از مرداب و فرورفتگی زیاد نخواهد بود. سپس وارد دریاچه خواهیم شد که شروع پیاده‌روی در داخل دریاچه می‌باشد. عمق آب در فصل مناسب برنامه حداکثر تا زیر زانو می‌باشد. کف دریاچه برخلاف انتظار بسیار سفت و از بلورهای نمک تشکیل شده است و آب دریاچه بسیار زلال می‌باشد.

بهترین مسیر جهت پیاده‌روی عرض دریاچه می‌باشد. مدت زمان طی کردن عرض دریاچه به طور متوسط حدود 5 ساعت می‌باشد. با رسیدن به طرف دیگر دریاچه می‌توانید از همان مسیر برگردید یا به جهت دیگر تغییر مسیر داده یا هر نوعی که مایل هستید برنامه را طرح‌ریزی کنید و از دریاچه لذت ببرید. در پایان برنامه تعجب‌ مسافران گذری از وضعیت نمکی (شوره زده) شما قابل توجه می‌باشد. به همراه داشتن لباس و کفش اضافه در این برنامه الزامی می‌باشد تا با خیال راحت دل به آب زده و از قدم زدن در داخل دریاچه لذت کافی ببرید. آب موجود در محل، جهت شرب مناسب نمی‌باشد. آب به میزان کافی به همراه خود داشته باشید. بهترین زمان با توجه به شرایط جوی و میزان مناسب حجم آب دریاچه جهت اجرای برنامه اواخر اسفند و اوایل فروردین می‌باشد. دیرتر از این زمان با کم شدن آب و گرم شدن هوا مواجه خواهید شد. اگر برنامه در هوای ابری انجام شود به علت نبود آفتاب هم به آب کمتری احتیاج خواهید داشت و هم از آفتاب سوختگی در امان خواهید بود. تجربه این برنامه خالی از لطف نمی‌باشد و اجرای آن را برای یک بار هم که شده پیشنهاد می‌کنیم. برنامه‌ای که با کمترین زمان و هزینه قابل اجرا می‌باشد. در نهایت برای ما تجربه‌ای شد تا از چیزهایی که در نزدیکی و در دسترس ماست به بی‌توجهی نگذریم.

1 نظر
  1. فرشید می‌گوید

    مطلب جالبی بود
    خیلی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.