خشکه داران – مازندران

نام انگلیسی:  Khoshkedaran   

نام فارسی :  خشکه داران 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

اثر طبیعی ملی خشکه داران با مساحتی بالغ بر254 هکتار در سال 1354طی مصوبه شماره 116 مورخ21/5/54 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

موقعیت جغرافیایی
اثر طبیعی ملی خشکه داران در موقعیت جغرافیایی N364338 E510353 در استان مازندران واقع گردیده است.

ویژگیهای منطقه
این اثر در ارتفاع متوسط 22- متر از سطح دریا واقع و متوسط دما و بارندگی سالیانه 16 درجه سانتیگراد و 1100 میلیمترمیباشد به همین دلیل این منطقه دارای اقلیم خیلی مرطوب معتدل میباشد.ضمنا بخشهایی از این منطقه حالت تالابی دارد و از مناطق مهم لانه سازی و جوجه آوری بسیاری از پرندگان نیز به شمار می آید.
پوشش جنگلی منطقه از گونه های توسکای قشلاقی، سفید پلت، اوجا، انجیلی، شمشاد، انار وحشی، ازگیل، ولیک، لرگ، آلوچه و تمشک تشکیل شده است و از گونه های مهم جانوری میتوان از: گراز، گرگ، شغال، روباه معمولی، حواصیل شب، حواصیل خاکستری، قرقاول، باکلان بزرگ، اگرت سفید، توکا، ابیا، بوتیمار کوچک و انواع پرندگان شکاری نام برد.

 

اثر طبیعی ملی خشکه داران در استان مازندران و بین 43/36 الی 44/36عرض شمالی و 04/51 الی 03/51 طول شرقی واقع شده است. مساحت آن در حدود 254 هکتارمی باشد. پوشش گیاهی: انار ,‌ ازگیل ,‌سرخ ولیک , سیاه ولیک ,‌آلوچه جنگلی و تمشک , آقطی , سفید پلت و توسکا, لرک ,‌ انجیلی ,‌‌اوجا, لیلکی, توسکا ییلاقی و درختچه های شمشاد


پرندگان : انواع حواصیل.

درکیلومتر 30 محور تنکابن به چالوس به بعد از شهر عباس آباد و قبل از سلمانشهر درکنار جاده واقع شده و تنها 120 متر باد ریا فاصله دارد. این منطقه حفاظت شده به عنوان تنها جنگل جلگه ای و بکر و از آخرین بازمانده های اکوسیستم های جنگلی جلگه ای شمال ایران با مساحت تقریبی 2600000 مترمربع مساحت بشمارمی رود.

انواع مختلف گونه های جانوری و گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است سه قلو انجیلی ،‌انار ، ممرز، بلوط ،‌لیلکی یا کرات خرمندی ،‌لرگ ،‌ملج ،‌انوع مهم شمشاد ،‌ازگیل جنکلی و یاس وحشی می باشد گونه های متنوع و فراوان جانوری نیز از قدیم در قدیم در آن می زیستند و درحال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال ،‌گرگ ،‌خوک ،‌گربه وحشی و پرندگانی مثل حواصیل خاکستری ،‌قره ،‌غاز ،مرغابیها ،‌دارغاز باکلان ،‌اگوت بزرگ و کوچک می باشد.

خشکه داران با شرایط مذکور و برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای توریستی و امکانات اقامتی و پذیرایی از جمله بهترین مناطق برای اجرای تور می باشد درحاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقابل محققان و دانش پژوهان است با هماهنگی اداره محیط زیست می توان از این جاذبه بازدید کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.