سرو ابرکوه – یزد

نام انگلیسی:  Abarkooh cypresses   

نام فارسی :  سرو ابرکوه 

 

 

موقعیت جغرافیایی

 

سرو ابرکوه در موقعیت جغرافیایی N310721 E531647 در استان یزد واقع است. گویند زرتشت ، چون موسم اسپند به ابرکو رسید ، با دست خود بذر سرو بر این دشت فشاند و بر مردمان نوید داد که درختی در آن میان بماند تا ببیند درفش ، فرزندش ، بهرام ، پادشاه صبح دم رستاخیز را کویر ابرکوه را که درمی نوردی ، به پیرترین ساکن کویرهای جهان خواهی رسید. سرو 5هزار ساله ابرکوه را اگر مسن ترین موجود زنده جهان بنامیم ، چندان به بیراهه نرفته ایم. در ایران باستان ، کاشتن درخت از اهمیت بسیار بالایی در طبقات مختلف جامعه برخوردار بوده است. در نگاره ها و آثار باستانی مانند حجاری های دوره هخامنشی در تخت جمشید، نماد درخت و به طور خاص ، سرو آورده شده است.

در فرهنگ زرتشتیان آمده است : سرو به دلیل آن که درختی همیشه سبز است ، همواره در ایران اهمیت خاصی داشته است و سرو 5هزار ساله ابرقو نیز که آن را سرو زرتشت می نامند، نمادی از همین امر به شمار می رود. غیر از نگاره ها و حجاری ها در پارچه بافی ها هم به گونه ای گیاه ، درخت و همان سرو خمیده که بعدها در فرهنگ ایرانی ترمه نامیده شده ، دیده می شود. سرو ابرقو در دیگر هنرهای ایرانی نیز به چشم می خورد. مینیاتور بهترین مجال برای شناسایی این درخت کهنسال است که به شکلی منحصر به فرد در آثار هنرمندان این مرز و بوم جلوه کرده است. سرو ابرقو، این نگین سبز کویر ایرانیان در تمامی جهان به عنوان نمادی از زندگی و زیبایی معرفی شده است.

این در حالی است که در کشور ما بسیاری حتی از وجود این جاذبه مسلم گردشگری بی خبرند. چندی پیش ، دانشمندانی از ژاپن و روسیه پس از بازدید از سرو ابرقو عمر آن را تا 8000 سال برآورد کردند؛ اما الکساندر روف ، دانشمند روسی عمر این درخت را میان 4000تا 4500سال برآورد کرده است. حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که در سال 740هجری قمری تالیف شده است ، درباره این سرو آورده است : آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آنها بلندتر و بزرگ تر است. حتی برخی مورخان پارا فراتر نهاده و معتقدند نهال این درخت را یافث ، پسر نوح کاشته است. اختلاف نظر بسیار و درباره چند هزار سال سن این زنده ترین موجود تاریخ دنیا هم نمی تواند از اهمیت این جاذبه گردشگری کشورمان بکاهد.

پیرترین موجود زنده دنیا با 25متر ارتفاع ؛ 18متر محیط و 5/11 متر اندازه دور تنه در قلب ایران آرام آرام زندگی می گذراند. با اقداماتی نظیر آفت کشی و آزادسازی حریم این سرو تاریخی که سال گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد صورت گرفته است اکنون سرو 5هزار ساله ابرقو براحتی می تواند نفس بکشد. نگین سبز کویر ایران این روزها به بار نشسته است تا در عین کهنسالی نشانه دیگری از زایش و باروری به نمایش بگذارد. سرو کهنسال کشورمان نیاز به مراقبت بیشتری دارد، شاید توجه بیشتر به این جاذبه گردشگری در دل کویر ایران بتواند روزی آن را به عنوان قلب گردشگری تفریحی و یا حتی گردشگری علمی در ژرفای کویر تبدیل کند.

۸ نظرات
  1. پویا می‌گوید

    اولا پنج هزارسال نه و چهار هزار سالشه.. بعدشم اگه چهار هزار سالش باشه چجوری به دست زرتشت که برای دو هزار و پونصد ساله پیشه کاشته شده!!!

  2. زارع می‌گوید

    باسلام افسوس که ما قدر داشته هامونو نمیدونیم هراز گاهی سازمانی برای خود برنامه ای میریزد وسلامتی درخت رو به خطر می اندازد مثل ساخت دیوار سیمانی که چندسال پیش دور درخت انجام شد که خوشبختانه دوباره تخریب شد اما ای کاش قبل از هر کاری به فکر سلامت درخت باشن نه منفعت خودشون تجربه ای که من از سرو دارم اینکه اگر شبهایی که باد می وزد درکنارسرو باشی میتوانی صدای موج دریا رو ازمیان شاخو برگهای اون بشنوی .موفق باشید.

  3. ناصر قاسم زاده ثمرين می‌گوید

    امروز ششم فرودین ٩۴ راهی ابرکوه شدیم ،هوا گرم بود ،سایه سرو گستره زیادی را برای گردشگران باز کرده بود تا پذیرای آنها باشد… همیشه سبز بمونه

  4. armin می‌گوید

    ۴ ماهه از ایران اومدم بیرون . اصلیتم یزد. دلم میخواد با پرواز مستقیم بیام ایران یه راست برم یزد

  5. فرهــاد می‌گوید

    سایه اش مستدام.

  6. محمد علی مطلبی می‌گوید

    از وب شما دیدن کردم از اطلاعات مربوط به سرو کهن دیارمان استفاده بردم موفق باشید.

  7. وحید می‌گوید

    من یک دانشجوی مشهدی مشغول به تحصیل در ابرکوه هستم..برخی اوقات به دیدن این سرو با شکوه میرم..به معنی واقعی احساس غرور می کنم..در مرکز ایران این مظهر استقامت از دل هزاران سال تاریخ و تمدن این آب و خاک سر کشیده و شاداب و پربار بودنمان را فریاد می زند…از تمدنم می گوید و آنجاست که تو به ایرانی بودنت می نازی…

  8. فاطمه می‌گوید

    واقعا اعجاب انگیزه من یک جوان ابرقوئی هستم که در تهران تحصیل میکنم بادیدن این تصاویر دلم برای شهر کهن و با شکوه خودم تنگ شد. زادگاه من شهری است که با وجود این پیشینه تاریخی و قدمت زیاد از بسیاری جنبه ها هنوز محروم است. اینجا در یکی از خیایانهای فرعی تهران و جاییکه من زندگی میکنم شاید دهها کلینیک و پزشک متخصص وجود دارد.اماجمعیت چندین هزار نفری این شهرستان از حداقل امکانات بیمارستانی و پزشک متخصص محرومند در حالیکه تقریبا تمام افراد تحصیل کرده آن که کم هم نیستند در جاهای دیگر مشغول به کار هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.