علم کوه – مازندران

نام انگلیسی:  Alam Kouh Peak   

نام فارسی :  علم کوه 

 

 

موقعیت جغرافیایی  

اثر طبیعی و ملی علم کوه با مساحتی بالغ بر 4077 هکتار طی مصوبه شماره 222 مورخ 21/3/81 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

موقعیت جغرافیایی
این اثر با N362211 عرض جغرافیایی و E505729 طول جغرافیایی در20 کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در استان مازندران واقع گردیده است.

ویژگیهای منطقه
قله علم کوه به سبب برخورداری از قابلیت های مناسب کوهنوردی نظیر قله های مرتفع متعدد و یخچالها و دیواره های صعب العبور و چشم اندازهای بی نظیر، هر ساله پذیرای هزاران گردشگر طبیعی، کوهنوردان و صخره نوردان از سراسر کشور و سایر نقاط جهان می باشد. از گونه های جانوری میتوان از کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کبک دری و معمولی و از گونه های گیاهی میتوان از ارس خزنده، گیاهان بالشتکی نظیر کلاه میرحسن، چوبک و گون نام برد. منطقه تخت سلیمان ( علم کوه ) واقع در سلسله جبال البرز و قسمت بزرگی از آن تحت عنوان البرز فزبی محسوب می گردد این ناحیه بزرگ کوهستانی با داشتن حدود تقریبی 200 قله بالای 4000 متر از شمال به سواحل دریای مازندران و از غرب به دره رودخاه کرج چالوس از شرق به منطقه الموت و سه هزار و از جنوب به منطقه طالقان محدود می گردد .

مسیر صعود
برای صعود به قله اصلی علم کوه مناسبترین وساده ترین مسیر از طریق مرزن آباد به کلاردشت بخش حسن کیف و آبادی رودبارک می باشد از رودبارک رو به جنوب با وسیله نقلیه کمک دار می توان تا ونداربن و از این نقطه به تنگ گلو و حصار چال می توان رسید از ابتدای تنگ گلو تا مرکز حصار چال بطور متوسط به 3 ساعت زمان نیاز است و از حصار چال از یال شرقی موسوم به مرجیکش می توان بین 4 تا 5 ساعت به قله علم کوه صعود کرد .

آب و هوا
پائیز و زمستان علم کوه مواجه با برف بسیار سنگین و طوفان و بوران و ریزش متوالی بهمن های سنگین همراه است بهار هر سال نیز این وضعیت ادامه دارد و در تابستان هوا معتدل تر می باشد با د غالب از جناح غربی و از منطقه سه هزار بر ناحیه می وزد و آب مصرفی در سرچشمه های متعدد آن بوفور یافت می گردد منطقه علم کوه چون سبلان دارای یخچال های بزرگ دائمی است که از هر سوی آنرا در بر گرفته اند .

۳ نظرات
  1. امير عباس فريدي می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    از وبسایت خوب شما بسیار سپاسگزارم ، موردی که درباره علم کوه باید متذک شوم پیاده روی تنگ گلو تا دشت حصارچال است که حدود یک و نیم ساعت زمان می برد و شب مانی در دشت حصارچال ، پس برای رفتن به حصارچال باید حتمأ چادر ، زیرانداز و خوراک داشت ، البته زیاد به آب نیاز نیست چون به وفور یافت می شود.

  2. نبی بیگی می‌گوید

    با سلام .سپاسگزارم ،استفاده کردم .

  3. فرامرز می‌گوید

    باسلام ،این اولیم مراجعه من به سایت شماست و هنوز به بخش های دیگر مراجعه نکرده ام تا نظری بدهم .درمورد علم کوه مطالب بالا خوب ،کلی ومختصراست ، با توجه منحصر به فرد بودن یخچالهای طبیعی قلل تخت سلیمان،پیشنهاد میکنم درباره یخچالهای علم کوه که در ویکیپدیا هم مطالب مهم علمی ذکر نشده ، مناسب به نظر میرسد اگراطلاعات دارای پایه و اساس علمی از منابع موثق و سایت های معتبراخذودرسایت زیبای خود قرار دهید،زیبنده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.