قله دماوند – مازندران

نام انگلیسی:  Damavand Peak   

نام فارسی :  قله دماوند 

 

 

موقعیت جغرافیایی

 

اثر طبیعی ملی قله دماوند با مساحتی بالغ بر 2950 هکتار در سال 1381طی مصوبه شماره 221 مورخ 21/3/81 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

موقعیت جغرافیایی
این اثر با N355717 عرض جغرافیایی و E520635 طول جغرافیایی در 90 کیلومتری شمال شرق تهران و در استان مازندران واقع گردیده است.

ویژگیهای منطقه
این قله با 5671 ارتفاع مرتفع ترین نقطه ایران به حساب می آید. دارای شکلی مخروطی و در دهانه خاموش آن گوگرد فراوان به چشم می خورد . این قله در فرهنگ کشورمان مظهر پایداری و استواری محسوب میگردد . این اثر به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود پژوهشگران و کوهنوردان فراوانی را از سراسر کشور و جهان بسوی خود جلب می نماید.از گونه های مهم گیاهی میتوان از بومادران وپیر گیاه دماوندی ؛اسپرس کوهی و گون نام برد.


قله دماوند به ارتفاع 5671 متر واقع در استان مازندران و قرار گرافته در جناح شمالی دره رودخانه هراز بخش لاریجان یکی از مخروط‌های عظیم آتشفشانی ایران می‌باشد. این قله از شمال به دره رودخانه نمارستاق از شرق به دره هراز و از غرب و جنوب غربی محاط به دره رودخانه دلیچای و دریاچه سد لار می‌باشد.

مسیر صعود
قله دماوند دارای 60 مسیر اصلی و فرعی و ترکیبی صعود از زوایای جغرافیایی مختلف بر روی خود می‌باشد که در این میان 4 مسیر اصلی و چهار مسیر فرعی مجموعا به تعداد 8 مسیر صعود را می‌توان بر روی آن نام برد که عبارتند از :
1- مسیر جنوبی 2- مسیر شمالی 3- مسیر غربی 4– مسیر شرقی 5- مسیر جنوب غربی 6- مسیر جنوب شرقی 7- مسیر شمال غربی 8- مسیر شمال شرقی
می‌باشند که هر یک با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود از مسیری مشخص به قله می‌رسند.

برنامه‌ریزی و اجرا
برای صعود به قله دماوند ساده ترین مسیر راه جنوبی است که این مسیر از بخش پلور واقع در جاده هراز آغاز که توسط یک جاده آسفالته و بخش خاکی تا منطقه‌ای بنام گوسفندسرا پیش رفته ، سپس پیاده روی و صعود از این نقطه رو به شمال آغاز و با پیمودن 3 ساعت به بارگاه سوم دماوند در ارتفاع 4100 متری می‌رسد. از این نقطه مسیر با شیبی بسیار تند بمدت 4 تا 5 ساعت تا قله امتداد می‌یابد. برنامه ریزی اجرای صعود به قله دماوند از مسیر جنوبی بطور متوسط به دو روز زمان یا حداکثر 3 روز با دیداری از آبگرم لاریجان زمان می‌طلبد.

آب و هوا
در بهار هر سال از فروردین تا اواخر اردیبهشت دارای هوای بسیار طوفانی با بارش برف به تناوب و بسیار خطرناک برای صعود است.
از اواسط خرداد تا آخر تیرماه بهترین و جذاب‌ترین زمان برای اجرای برنامه به واسطه پایداری نسبی هوا و سرسبزی و طراوت منطقه و وجود آب فراوان در گوسفندسرا و بارگاه سوم و برف چال‌های کوچک و بزرگ.
از اواخر تیر تا پایان شهریور ماه هوای پایدار و برف کم و ثابت شدن محدوده یخچال‌ها و کمبود آب در دامنه‌ها و بارگاه سوم.
از اوایل مهرماه تا پایان اسفند ماه دارای هوای ناپایدار طوفانی و بورانی و حجم سنگین برف در دامنه‌ها و نبود آب جاری توام است.

آب مصرفی
جهت صعود به قله دماوند در فصل گرم وجود آب به میزان کم در گوسفندسرا و در بارگاه سوم از آب ماحصل از ذوب برف‌های شمال جانپناه که از 9 صبح شروع و در 5 بعدازظهر هر روز یخ می‌زند آب دیگری در مسیر صعود یافت نمی‌شود.

۲ نظرات
  1. میثم رودکی می‌گوید

    ارتفاع قله دماوند ۵۶۰۹ متر است.

  2. damavand می‌گوید

    سلام مطلب خوبی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.