مسیله جزیره سرسبز کویر

نام انگلیسی :  masileh playa    

نام فارسی :  کویر مسیله 

 

موقعیت جغرافیایی

مسیله نام کویری در قم است که برخلاف سایر کویرهای ایران که از پوشش گیاهی بهره چندانی نبرده‌اند، دارای تنوع بالای گیاهی و جانوری است. دشت مسیله با ارتفاع 800 متر بالاتر از سطح دریا، بیش از ده هزار هکتار وسعت دارد. قسمت‌های عمده آن پوشیده ازدرختان گز و تاغ است.
مسیله درحقیقت یکی از نادر مراکز کویری جنگلی ایران محسوب می‌شود. همچنین دریاچه نمک و دشت مسیله مصب دو رودخانه مهم مرکزی ایران یعنی رودخانه قمرود ( اناربار) و رودخانه قره‌چای است.


حوزه مسیله مانند یک چهار ضلعی درجهت شمال‌غربی به جنوب‌شرقی قرار گرفته است که گودترین آن در ناحیه جنوب‌شرقی دریای نمک یا دریای مسیله قرار دارد. درشمال‌غربی حوزه، بلندی‌های آتشفشانی ساوه و زرند و در جنوب‌غربی آن بلندی‌های ساوه ، قم و کاشان قرار دارد.در شمال‌شرقی آن نیز بلندی‌های رودشور و دوازده امام و سیاه کوه واقع شده و جنوب‌شرقی آن بریده‌تر است و شامل بلندی‌های مرنجاب، سفیدآب، طلحه و ملک‌آباد است.

این منطقه زیبا که از بکرترین نواحی گردشگری ایران به شمار می‌رود چند سالی است که مورد توجه طبیعت‌گردان حرفه‌ای و در ماه‌های اخیر مورد توجه تورهای طبیعت‌گردی قرار گرفته است.تورهایی که معمولا یک‌روزه برگزار می‌شود اما بیشتر کارشناسان معتقدند تورهایی که به مقصد کویر برگزار می‌شود از پتانسیل بیشتری برخوردارند.


وجود گونه‌های نادر جانوری نظیر هوبره ، آهو، امکان زیست جانوری مانند یوزپلنگ را نیز در این منطقه ممکن ساخته است که با استناد به همین موضوع می‌توان تورهای تماشای یوز ایرانی را حتی برای گردشگران خارجی فراهم کرد. افزون براینکه زیستگاه‌های زیبای موجود دراستان، وجود سگ آبی ، انواع پرندگان و مهاجرت انواع غازها، اردک‌ها و پرندگان به اطراف دریاچه حوض سلطان و دریاچه نمک و آشیانه سازی دراطراف مسیله رود قم در چرخه زیست بومی استان بسیار موثر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.